Baneselskap, opprettet 1924 ved at det ble utskilt fra A/S Kristiania elektriske Sporvei (grunnlagt 1892). AS Oslo Sporveier overtok i 1944 aksjemajoriteten i selskapet. Banestrekningene ble etter hvert integrert i Oslo Sporveiers drift, og selskapet opphørte 1971. Bærumsbanens banenett oppsto ved at Lilleakerbanen i 1924 i to omganger ble forlenget, først til Bekkestua og 1.11 videre til Haslum. Banen ble da kalt Bærumsbanen. Samme år ble også banens driftsanlegg på Avløs tatt i bruk. I 1930 ble banen forlenget til Kolsås. Den 4.1.1937 overtok Bærumsbanen driften av Akersbanenes strekning Etterstad-Oppsal, og Bærumsbanen ble kjørt gjenngående fra Oppsal til Kolsås. 15.6.1942 ble forbindelseslinjen Jar-Sørbyhaugen åpnet. Bærumsbanen ble da delt i to baner; Lilleaker-Østensjøbanen, LØB, på strekningen Jar-Oppsal og Kolsåsbanen på strekningen Kolsås-Nationaltheatret. LØB ble trafikkert med sporveismateriell, mens Kolåsbanen ble trafikkert med tyngre forstadsbanevogner med høye plattformer. Strekningen Jar-Kolås ble trafikkert med begge vogntyper og hadde både høye og lave plattformer. Bærumsbanen brukte bokstavbetegnelser på de ulike vogntypene. Banens første egne vogner ble anskaffet i 1924 og fikk betegnelsen A. De legendariske "gullfiskene" (184-203) kom på slutten av 1930-tallet og fikk betegnelsen B. Til den nye forbindelsen til Sørbyhaugen ble det anskaffet åtte store forstadsbanevogner med betegnelsen C (301-308). Krigen førte til vognmangel og to A-vogner ble utvidet med en meter i bredden og fikk betegnelsen D1 og D2 (401-402), fordi vognene hadde ulikt teknisk utstyr. Etter krigen startet en storstilet ombygging av A-vogner til store forstadsbanevogner. De nye vognene lignet på C-vognene og fikk derfor betegnelsen C2 (403-411). C2-vognene ble bygd på Avløs verksted helt frem til 1965. Med tiden ble det brukt mindre og mindre deler fra A-vognene. Etter krigen fikk Bærumsbanen overført flere gullfisker fra bytrikken, og disse fikk betegnelsene E (164-183), B2 (158-159), E3 (161-162), E4 (160)

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.