Vinterdekk
Vinterdekk må ha en mønsterdybde på minimum 3 mm på lette kjøretøy og minimum 5 mm på kjøretøy over 3500 kg. Dekket må ha minimum mønsterdybde på ¾ av dekkets slitebane.
Vinterdekk
Av .
Lisens: CC BY SA 4.0
Piggdekk
Piggdekk sliter mer på veidekket og skaper mer svevestøv enn piggfrie dekk. Dette gjør at det er flere spesialbestemmelser for bruk av piggdekk. Bilførere plikter å sette seg inn i reglene for bruk av vinterdekk for landet de skal kjøre i.
Piggdekk
Av /NTB.

Vinterdekk er dekk med godkjente egenskaper for kjøring på snø og is. Et vinterdekk har mønster og oppbygging som skaper bedre grep enn sommerdekk. Det finnes både piggdekk og piggfrie vinterdekk.

Vinterdekk må ha en mønsterdybde på minimum 3 mm på lette kjøretøy og minimum 5 mm på kjøretøy over 3500 kg (både bil og tilhenger). Dekket må ha minimum mønsterdybde på ¾ av dekkets slitebane (gjelder både lette og tynge kjøretøy).

I piggfrie vinterdekk er gummiblandingen mykere ved lave temperaturer enn hva et sommerdekk har, noe som også bedrer veigrepet. Dekket er bygget opp med flere lag, for eksempel: gummi, stålwire (cord), flere lag med tekstiltråd (lager), med mer. Dette er gjort for å skape et dekk som ikke vrir seg ukontrollert, er slitesterkt, skal lede vekk vann, og er bygd for å tåle belastninger samtidig som de sikrer et godt veigrep.

Piggdekk leveres med pigger av stål eller av plastmateriale. Den høyeste tillatte vekt for stålpigg er 1,8 g for personbiler (2,3 g for lette lastebiler etter spesielle forskrifter).

Bestemmelser for bruk

De fleste land har spesialiserte regler for bruk av vinterdekk. Spesielt gjelder dette piggdekk, siden de sliter mer på veidekket og skaper mer svevestøv enn piggfrie dekk. Bilførere plikter å sette seg inn i reglene for bruk av vinterdekk for landet de skal kjøre i.

I Norge må det brukes vinterdekk når kjøreforholdene tilsier det. Vinterdekksesongen er mellom 16. oktober til 1. mai fra Nordland fylke og nordover, mens for Sør-Norge er datoen 1. november til første mandag etter påske.

Et piggfritt dekk kan brukes hele året, men er ikke anbefalt brukt på sommerføre, på grunn av doblet bremsestrekning og økt dekkslitasje siden gummiblandingen er mykere enn sommerdekk.

Bruk av piggdekk er bare lovlig i gjeldende vinterdekksesong. På grunn av den ekstra forurensningen som piggdekk fører til, er det innført piggdekkgebyr i enkelte større byer som Bergen, Stavanger, Oslo og Trondheim.

Merking

Snøkrystall-merke
Godkjente vinterdekk for bruk i Norge skal ha disse symbolene synlig på dekksidene. M+S står for «mud and snow». Merket med et snøkrystall inne i et fjell kalles «Three-Peak Mountain Snowflake» eller «alpesymbol». Alpesymbolet indikerer at vinterdekket er spesielt utviklet for nordiske klimatiske forhold.
Snøkrystall-merke
Lisens: CC BY SA 3.0

Vinterdekk og sommerdekk har merking som viser hva slags dekk det er. I bilens vognkort står det spesifisert hva bilen skal ha originalt. Det kan avvikes noe fra noen av verdiene/merkingene som står i vognkortet, men innenfor gjeldene toleranser for de forskjellige verdiene.

Et godkjent vinterdekk skal være merket med bokstavene M+S (for «mud and snow»), men må også være merket med et snøkrystall inne i et fjell. Dette kalles «Three-Peak Mountain Snowflake» eller «alpesymbol». Alpesymbolet indikerer at vinterdekket er spesielt utviklet for nordiske klimatiske forhold.

På lette kjøretøy må alle dekk være merket slik. På kjøretøy over 3500 kg må dekk på drivaksel og styreaksel være merket både med M+S og alpesymbol. De andre dekkene må minst være merket med M+S.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg