Rim er vanndamp som fryser til iskrystaller på faste underlag som veibanen, bilvinduet eller gressplenen.

Rimet er et belegg av sammenkittede iskrystaller som dannes ved direkte fortetning (overgang fra damp til is), fortrinnsvis på sterkt krummede flater – grener, strå, ledninger el.l.

Flatene må ha temperatur lavere enn luftens duggpunktstemperatur og lavere enn 0 °C. Rim avsettes også på plane, fortrinnsvis horisontale flater som er utsatt for sterk avkjøling. Et snødekke kan ved utstråling bli 5–10 °C kaldere enn luften umiddelbart over, noe som kan resultere i et utbredt rim som gir et glitrende fargespill i solskinn. Ved temperatur over 0 °C dannes dugg som ved avkjøling kan fryse til is som har en langt hardere konsistens enn rim.

Rim skiller seg fra tåkerim ved å ha løsere konsistens og renere krystallstruktur.

Jf. sublimasjon, den motsatte prosess av rimdannelse. Se også vindufrost.

Beskrivelse

Rim oppstår når temperaturen på bakken faller under luftas duggpunkttemperatur (se også metning) og bakketemperaturen samtidig er på minussiden. Ved  plussgrader i bakken avsettes vanndampen som dugg

Lufttemperaturen måles og varsles i 2 m høyde over bakken. I stille kaldt vær kan temperaturen på bakken være flere grader lavere enn i 2 m høyde. Det kan altså rime på bakken selv om termometeret viser pluss-grader.

Rimdannelse forekommer ved lokal avkjøling av bakken og lufta nær bakken. Hvis den relative luftfuktigheten er høy kan det avsettes rim på bakken. Resultatet kan bli glatte veier og rullebaner.

Rimdannelse kan også forekomme hvis fuktig luft blåser innover et kaldt område. Da iser det mot vinden, for eksempel på grener, gress og lignende. Denne isen er ofte svært porøs og brytes lett i stykker.

Rimdannelse på fly som har stått i ro på bakken i lengre eller kortere tid er farlig å ta av med, derfor blir de aviset (de-icet) før avgang. Den mest brukte metoden er å spraye flyet med en oppvarmet glykol-løsning, da løsner/smelter isen, og i tillegg forebygges isdannelse en tid etter takeoff. Vinterstid kan det ved trafikktette perioder danne seg kø av fly som venter på å bli aviset.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.