Vindroret er montert i hekken på båten, og består av et ror som står under vannlinjen, og en vindfinne over vannlinjen som er koblet til roret. Et lite lodd i finnens underkant holder denne loddrett.
Vindroret settes under fart ved å først frikoble finnen fra roret, og den justeres slik at finnebladets forkant peker rett mot vindretningen. Når denne er justert, kobles roret til igjen. Under fart vil roret stå midtskips så lenge finnen peker mot vindretningen. Hvis båten skulle endre kurs, vil vinden begynne å treffe finnen fra en av sidene, som legger finnen over mot siden. Denne bevegelsen fører til at roret dreier tilsvarende, slik at fartøyet endrer kursen tilbake mot det punkt der vinden treffer finnen rett forfra.
Jevn vind er en forutsetning for vindrorets funksjon. Skulle vindretningen endre seg, må vindfinnen justeres på ny. Et vindror brukes gjerne til overfart over lengre havstykker, der en kan forvente jevne vinder over større strekninger.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.