Veiprising er et foreslått system der trafikantene betaler en avgift som så langt mulig tilsvarer de ulempene de påfører andre trafikanter og samfunnsmedlemmer.

Tenkt formål

Veiprising er en elektronisk og automatisk oppkreving av en kilometeravgift som varierer med kjøretøyets bidrag til støy, tidstap, ulykker, veislitasje og lokal og global forurensing. Ved et slikt system vil avgiftene per kilometer avhenge av når og hvor vi kjører og hvilket kjøretøy vi bruker. Kjører vi for eksempel en sterk forurensede bil hvor det er mye trafikk, vil avgiftene per kilometer bli høye.

Veiprising internasjonalt

Avgiftsoppkrevingen kan baseres på satellittbaserte systemer, Global Navigation Satellite Systems (GNSS). Veiprising basert på GNSS ble innført for tunge kjøretøy (over 7,5 tonn) på motorveiene og deler av hovedvegnettet i Tyskland allerede i 2005. Fra 2018 ble alle riksveger i Tyskland omfattet av ordningen. Singapore innførte i 2020 et nytt system for elektronisk veiprising (Electronic Road Pricing – ERP) basert på GNSS-teknologi.

Veiprising i Norge

Veiprising i Norge er ment å erstatte de nåværende bilavgiftene. Innføring av veiprising innebærer at drivstoffavgiften, bompenger, deler av trafikkforsikringsavgiften og vektårsavgiften for tunge kjøretøy kan avvikles. Dersom fergene betraktes som en del av veinettet, kan også fergetakstene fjernes. Systemet møter imidlertid politisk motstand fordi et slikt opplegg fører til mer overvåking av befolkningen.

Tenkte satser

Transportøkonomisk institutt har beregnet at i grisgrendte strøk vil en kilometeravgift på ca. 20 øre være tilstrekkelig for både bensin-, diesel- og elbiler. For rushtidsbilistene i større byer vil satsen bli 4-5 kr per kilometer. Fra tunge kjøretøy vil vi måtte kreve inn vel 1 kr per kilometer på landsbygda, men 12 til 16 kr per kilometer i rushtiden i byene. Dette er satser som ville gjelde i en situasjon der alle bompenger var avskaffet, drivstoffet var 5–6 kr billigere per liter enn i dag, og trafikkforsikrings- og vektårsavgiften var mer eller mindre fjernet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg