Veiprising, teoretisk økonomisk modell der tanken er at hver bilist skal betale kostnadene han/hun påfører andre trafikanter og samfunnet ved å bruke en bestemt veistrekning på et bestemt tidspunkt. Etter teorien skal bilisten tilpasse sin bilkjøring etter prisen; f.eks. skal det være så dyrt å kjøre i rushtiden at bilistene velger andre transportløsninger eller annet reisetidspunkt slik at kø- og forurensningsproblemene reduseres. I en idealmodell skal bilistene betale både for belastning for kjøredistanse og i forhold til tidspunkt på døgnet. Tekniske systemer for å kontrollere bilistene kan komme i konflikt med personvern fordi myndighetene får mulighet til å kontrollere og lagre alle bevegelsene til enkeltindivider.

Både i Den europeiske union (EU) og i Norge har myndigheter signalisert ønsker om å studere mulighetene for veiprising nærmere. I Trondheim og Bergen diskuterer politikerne om bompengeringene i større grad skal brukes som trafikkregulerende verktøy som et tilnærmet veiprisingssystem, dvs. tidsdifferensierte priser, men der den kjøreavhengige komponenten mangler.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.