Veiprising, teoretisk økonomisk modell der tanken er at hver bilist skal betale kostnadene han/hun påfører andre trafikanter og samfunnet ved å bruke en bestemt veistrekning på et bestemt tidspunkt. Etter teorien skal bilisten tilpasse sin bilkjøring etter prisen; f.eks. skal det være så dyrt å kjøre i rushtiden at bilistene velger andre transportløsninger eller annet reisetidspunkt slik at kø- og forurensningsproblemene reduseres. I en idealmodell skal bilistene betale både for belastning for kjøredistanse og i forhold til tidspunkt på døgnet. Tekniske systemer for å kontrollere bilistene kan komme i konflikt med personvern fordi myndighetene får mulighet til å kontrollere og lagre alle bevegelsene til enkeltindivider.

Både i Den europeiske union (EU) og i Norge har myndigheter signalisert ønsker om å studere mulighetene for veiprising nærmere. I Trondheim og Bergen diskuterer politikerne om bompengeringene i større grad skal brukes som trafikkregulerende verktøy som et tilnærmet veiprisingssystem, dvs. tidsdifferensierte priser, men der den kjøreavhengige komponenten mangler.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.