Veblen-effekt, en spesiell effekt innenfor teorien om forbrukernes etterspørsel.

Veblen-effekten går ut på at enkelte konsumenter kan opplever en tilleggsnytte av et gode ved at han imponerer eller tror han imponerer andre ved sitt konsum.

Man kjøper en dyr luksusvariant av en bil ikke fordi bilen er bedre enn standardvarianten, men fordi man ønsker å imponere andre. Man kjøper dyre klokker, ikke fordi disse er av bedre kvalitet, men fordi en ønsker å gjøre inntrykk på sine medmennesker.

Prisen på godet blir med andre ord tillagt en positiv nytteverdi: «Jo dyrere, jo bedre». Normale etterspørselsfunksjoner er fallende, det vil si at etterspørselen øker med fallende pris. I sin mest ekstreme form fører Veblen-effekten til det motsatte: Etterspørselen øker med økende pris.

Veblen-effekten forekommer hyppigst i markeder hvor konsumentene har stor disponibel inntekt.

Veblen-effekten har fått sitt navn etter den amerikanske sosiologen og samfunnsøkonomen Thorstein Veblen .

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.