Ramjetmotor, også kalt athodyd, enkel jetmotor. Flygehastigheten tilsvarer en relativ hastighet i forhold til den stillestående atmosfæren. Atmosfærisk luft oppfanges med denne hastigheten i ramjetmotorens innløp, og den tilsvarende hastighetshøyden omsettes til trykk i diffusor (rameffekt). Brensel innsprøytes i dråpeform, og forbrenningen skjer i forbrenningskammer bak flammeholderen. Forbrenningen avsluttes før drivdysen, hvor de varme forbrenningsgassers trykk omsettes til gasshastigheten. Da gasshastigheten er større enn flygehastigheten, oppstår det en skyvkraft i flygeretningen. Flygehastigheten må være større enn lydhastigheten.

Ramjetmotoren blir vesentlig brukt til fremdrift av missiler. Det er imidlertid mulig at en kombinasjon av turbojetmotor og ramjetmotor vil bli benyttet i fremtidige overlydsfly ved hastigheter på opptil 3 M.

En ramjetmotor konstruert slik at strømmen gjennom forbrenningskammeret er supersonisk, omtales som en scramjetmotor (av supersonic combustion ramjet). En scramjetmotor egner seg til bruk f.eks. i hypersoniske hastigheter, dvs. hastigheter over 5 M.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.