Ramjetmotor, også kalt athodyd, enkel jetmotor. Flygehastigheten tilsvarer en relativ hastighet i forhold til den stillestående atmosfæren. Atmosfærisk luft oppfanges med denne hastigheten i ramjetmotorens innløp, og den tilsvarende hastighetshøyden omsettes til trykk i diffusor (rameffekt). Brensel innsprøytes i dråpeform, og forbrenningen skjer i forbrenningskammer bak flammeholderen. Forbrenningen avsluttes før drivdysen, hvor de varme forbrenningsgassers trykk omsettes til gasshastigheten. Da gasshastigheten er større enn flygehastigheten, oppstår det en skyvkraft i flygeretningen. Flygehastigheten må være større enn lydhastigheten.

Ramjetmotoren blir vesentlig brukt til fremdrift av missiler. Det er imidlertid mulig at en kombinasjon av turbojetmotor og ramjetmotor vil bli benyttet i fremtidige overlydsfly ved hastigheter på opptil 3 M.

En ramjetmotor konstruert slik at strømmen gjennom forbrenningskammeret er supersonisk, omtales som en scramjetmotor (av supersonic combustion ramjet). En scramjetmotor egner seg til bruk f.eks. i hypersoniske hastigheter, dvs. hastigheter over 5 M.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.