. Begrenset gjenbruk

P4, et privateid radioselskap med konsesjon som allmennkringkaster og finansiert av reklame. P4 Radio Hele Norge (P4) var Norges første riksdekkende kommersielle radiokanal.

I 2015 er Trygve Rønningen administrerende direktør og sjefredaktør. P4 eies av det svenske selskapet Modern Times Group (MTG).

Da P4 startet sine riksdekkende sendinger i 1993, var det etter å ha fått tilslag på en konsesjonssøknad, i konkurranse med flere andre søkere bestående av investorer og norske medieeiere.

To gründere i radioselskapet var Svein Larsen og Kalle Lisberg, og disse har vært sentrale i ledelsen. Larsen var kanalens administrerende direktør og sjefredaktør i årene 1993 til 1999, mens Lisberg var administrerende direktør og sjefredaktør fra 2003 til 2014. 

Kanalen P4 oppnådde raskt høye lyttertall og etablerte seg som en sterk utfordrer både til NRK Radio og til lokalradioene. P4 ble særlig populær i aldersgruppen 18 til 35 år og ble størst i denne målgruppen og nummer to etter NRK P1 målt i hele befolkingen. 

Musikken har vært en sentral del av kanalprofilen, og P4 var den første norske kanalen som brukte profesjonell musikkformatering og rendyrket et bestemt format. P4s musikk ble valgt ut på bakgrunn av et såkalt 'adult contemporary'-format, med opprinnelse i USA. Musikkformateringen bidro til å skape en tydelig P4-profil og flyt i sendeskjemaet. Hensikten var å beholde lytterne gjennom dagen og å etablere en lojal lytterskare.    

Selskapets opprinnelige konsesjon forutsatte at kanalen skulle være en reklamefinansiert allmennkringkaster, etter modell av TV 2. Dette innebar blant annet et krav om varierte sendinger, daglige nyhetssendinger og at kanalen skulle bidra til å styrke norsk språk og kultur.

P4s programtilbud inneholder hovedsakelig musikk og underholdning, i tillegg til reklame og nyheter. Medietilsynet har vært til dels kritisk til P4s manglende prioriteringer av smale programmer, og da kanalen skulle reforhandle konsesjonen i 2002, resulterte det i at konsesjonen ble tildelt utfordreren Kanal 24, senere Radio Norge, og at P4 ble forbigått. Dette resulterte i en periode med protester, klager og rettslige behandlinger. 

I 2003 ble det utlyst en ny konsesjon for en ny riksdekkende radiokanal i det femte riksnettet i FM-båndet, og denne konsesjonen fikk P4. P4 startet sendinger i dette femte riksnettet noe før 1. januar 2004. Dette bidro til at P4 raskt gjenvant sin posisjon som Norges største kommersielle radiokanal, selv etter å ha fått konkurranse fra Radio Norge.   

  • Gunn Enli og Vilde S. Sundet 2007. Strategies in times of regulatory change: A Norwegian case study on the battle for commercial radio license, Media, Culture & Society 29 (5): 707-725. 
  • Gunn Enli og Vilde S. Sundet 2004. ’Fornyelse vil være det normale’. Mediepolitiske utfordringer og markedsaktørenes strategier i kampen om konsesjonen for riksdekkende radio (P4) i Norge. Nordicom Information, Vol 26(1): 59-70.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.