Medarbeiderundersøkelser, undersøkelser som utføres blant medarbeidere i en virksomhet for å kartlegge ulike forhold på arbeidsplassen som kan ha betydning for produktivitet, helse og trivsel.

Ifølge arbeidsmiljøloven skal arbeidsgiver kartlegge farer og problemer i arbeidsmiljøet og iverksette rutiner og tiltak i henhold til kartleggingen. Medarbeiderundersøkelser er et verktøy i dette arbeidet.

Medarbeiderundersøkelser bør gjennomføres systematisk og ved hjelp av kunnskapsbaserte metoder, slik at man måler det man ønsker å måle, og dermed innhenter informasjon som er nyttig og konstruktiv for virksomheten.

  • Hoff, T. og Lone, J.A. (2014). Medarbeiderundersøkelser - en praktisk håndbok. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.