Medarbeiderundersøkelser, undersøkelser som utføres blant medarbeidere i en virksomhet for å kartlegge ulike forhold på arbeidsplassen som kan ha betydning for produktivitet, helse og trivsel.

Ifølge arbeidsmiljøloven skal arbeidsgiver kartlegge farer og problemer i arbeidsmiljøet og iverksette rutiner og tiltak i henhold til kartleggingen. Medarbeiderundersøkelser er et verktøy i dette arbeidet.

Medarbeiderundersøkelser bør gjennomføres systematisk og ved hjelp av kunnskapsbaserte metoder, slik at man måler det man ønsker å måle, og dermed innhenter informasjon som er nyttig og konstruktiv for virksomheten.

  • Hoff, T. og Lone, J.A. (2014). Medarbeiderundersøkelser - en praktisk håndbok. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.