medarbeiderundersøkelser

Artikkelstart

Medarbeiderundersøkelser er undersøkelser som utføres blant medarbeidere i en virksomhet for å kartlegge ulike forhold på arbeidsplassen som kan ha betydning for produktivitet, helse og trivsel. Medarbeiderundersøkelser kan også avdekke forhold som påvirker kvaliteten og sikkerheten i virksomheten som utføres, og som dermed kan ha stor betydning også for andre enn medarbeiderne selv.

Ifølge arbeidsmiljøloven skal arbeidsgiver kartlegge farer og problemer i arbeidsmiljøet og iverksette rutiner og tiltak i henhold til kartleggingen. Medarbeiderundersøkelser er verktøy som kan brukes i dette arbeidet.

Medarbeiderundersøkelser bør gjennomføres systematisk og ved hjelp av kunnskapsbaserte metoder, slik at man måler det man ønsker å måle, og dermed innhenter informasjon som er nyttig og konstruktiv for virksomheten. Medarbeiderundersøkelser vil ikke gi et fullstendig bilde av forholdene som undersøkes, men kan være et egnet utgangspunkt for dialog og prosesser der man kan utdype det som kommer fram i undersøkelsen, og finne fram til målrettede tiltak.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Hoff, T. og Lone, J.A. (2014). Medarbeiderundersøkelser – en praktisk håndbok. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Nordrik, B. (2012). Psykososial arbeidsmiljøkartlegging – en trojansk hest? 2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg