medarbeiderundersøkelser

Medarbeiderundersøkelser er undersøkelser som utføres blant medarbeidere i en virksomhet for å kartlegge ulike forhold på arbeidsplassen som kan ha betydning for produktivitet, helse og trivsel. Medarbeiderundersøkelser kan også avdekke forhold som påvirker kvaliteten og sikkerheten i virksomheten som utføres, og som dermed kan ha stor betydning også for andre enn medarbeiderne selv.

Ifølge arbeidsmiljøloven skal arbeidsgiver kartlegge farer og problemer i arbeidsmiljøet og iverksette rutiner og tiltak i henhold til kartleggingen. Medarbeiderundersøkelser er et verktøy i dette arbeidet.

Medarbeiderundersøkelser bør gjennomføres systematisk og ved hjelp av kunnskapsbaserte metoder, slik at man måler det man ønsker å måle, og dermed innhenter informasjon som er nyttig og konstruktiv for virksomheten.

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Hoff, T. og Lone, J.A. (2014). Medarbeiderundersøkelser – en praktisk håndbok. Oslo: Gyldendal Akademisk.
  • Nordrik, B. (2012). Psykososial arbeidsmiljøkartlegging – en trojansk hest? 2. utgave. Oslo: Gyldendal Akademisk.

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg