Bilbatteri
Bilbatteri
Av /Shutterstock.

Bilbatteri er en akkumulator (batteri, en enhet som lagrer energi) i en bil eller andre kjøretøy. Batteriet mottar strøm fra bilens generator for å lagre energi til start av motoren, motorstyringssystemer og til bilens øvrige elektriske anlegg slik som vindusheis, sentrallås, vindusvisker, med mer.

Faktaboks

Også kjent som

blyakkumulator, blybatteri

Beskrivelse

Batteriet er sammensatt av flere seriekoblede blyakkumulatorceller i en plastkasse. Hver celle har en spenning på cirka 2,1 volt når den er fulladet. Tidligere var batterier på 6 volt vanlige, i dag benyttes batterier med 12 volt. Et tolvvolts batteri har seks seriekoblede celler.

Et fulladet batteri, målt ved hvilespenning (et ubelastet batteri), skal ha cirka 12,6–12,7 volt hvis alt er i orden. Et utladet batteri har fra 12,2 volt og lavere.

Et blybatteri tar ofte skade av å lades ut. Når et blybatteri lades ut kan sulfatering oppstå. Ved sulfatering legger det seg et belegg på blyplatene i batteriet som reduserer kapasiteten. Et batteri som jevnlig lades opp og aldri lades ut, reduseres faren for sulfatering til et minimum. Levetiden til et bilbatteri avgjøres av bruken og vedlikeholdet av batteriet.

I dagens biler brukes blant annet blybatterier med væske, gelebatterier, og litiumbatterier. Det mest vanlige er blybatterier.

Batterier i elektriske biler

I elbil brukes det også et blybatteri til forsyning av strøm bilens utstyr som vindusheis, sentrallås, vindusvisker, radio, sikkerhetsutstyr, komfortutstyr med mer.

Til fremdrift av bilen ble det fram til cirka 2010 brukt nikkelkadmium-batterier (NiCd), nikkel-metallhydrid-batterier (NiMH) og blybatterier. Etter dette har forskjellige litium-versjoner tatt over. Det finnes flere typer litiumbatterier. Litium-salt ble for eksempel brukt i den norske elbil-modellen Think fra tidlig på 2000-tallet, mens det er litium-ion eller litium-mangan som er mest brukt i dagens biler.

Det forskes mye på fremdriftsbatterier til elbiler for å redusere vekt, øke energitetthet og redusere ladetid. Sodium-ion batterier (BYD) og solid-state-batterier er eksempler på ny utvikling på dette feltet. I tillegg er det et ønske om å bruke materialer det ikke er vanskelig å få tak i. I litiumbatterier trengs for eksempel det kobolt som er vanskelig å få tak i på grunn av begrensede ressurser og tilgang.

I likhet med blybatterier, er det vanskelig å forutsi levetiden til elbilbatterier. Det som imidlertid har vist seg, er at de holder lenger enn mange har forutsett.

Gjenvinning

Opp imot 99,8 prosent av blyet i gamle bilbatterier blir gjenvunnet til bruk i nye bilbatterier (Norske myndigheter krever at 65 prosent skal gjenvinnes).

Det forskes mye på gjenvinning av elbilbatterier. Det er ikke kommet like langt med dette, men det gjøres fremskritt. Litium resirkuleres cirka 70 prosent.

Noen batteripakker brukt i bil, båt eller tyngre kjøretøy brukes som strømforsyning i hus, industri med mer når de ikke kan brukes som energikilde for fremdrift.

Batterier inneholder materialer, metaller eller syrer/væsker som er skadelig for miljøet. Derfor skal alle bilbatterier innleveres til godkjent mottak for gjenvinning.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg