I elbil brukes det også et blybatteri til forsyning av strøm bilens utstyr som vindusheis, sentrallås, vindusvisker, radio, sikkerhetsutstyr, komfortutstyr med mer.
Til fremdrift av bilen ble det fram til cirka 2010 brukt nikkel–kadmium-batterier (NiCd), nikkel-metallhydrid-batterier (NiMH) og blybatterier. Etter dette har forskjellige litium-versjoner tatt over. Det finnes flere typer litiumbatterier. Litium-salt ble for eksempel brukt i den norske elbil-modellen Think fra tidlig på 2000-tallet, mens det er litium-ion eller litium-mangan som er mest brukt i dagens biler.
Det forskes mye på fremdriftsbatterier til elbiler for å redusere vekt, øke energitetthet og redusere ladetid. Sodium-ion batterier (BYD) og solid-state-batterier er eksempler på ny utvikling på dette feltet. I tillegg er det et ønske om å bruke materialer det ikke er vanskelig å få tak i. I litiumbatterier trengs for eksempel det kobolt som er vanskelig å få tak i på grunn av begrensede ressurser og tilgang.
I likhet med blybatterier, er det vanskelig å forutsi levetiden til elbilbatterier. Det som imidlertid har vist seg, er at de holder lenger enn mange har forutsett.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.