Flypassasjeravgift er en avgift på flyreiser fra norske lufthavner. Den ble innført 1. juni 2016. Argumentasjonen for innføringen av avgiften var knyttet til miljøhensyn, men den ble reelt sett innført som en del av budsjettavtalen mellom Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre og dermed fiskalt begrunnet.

Satser

Fra 2016 til 2019 var avgiften 80 kroner pluss moms per passasjer. I 2019 ble avgiften endret til 75 kroner per passasjer for innenriksreiser og reiser i Europa, og 200 kroner for passasjerer med sluttdestinasjon utenfor Europa. Årlig proveny fra flypassasjeravgiften lå mellom 1,8 og 1,9 milliarder kroner de tre påfølgende årene.

Koronapandemien

Under koronavirus-pandemien i 2020 ble flypassasjeravgiften fjernet med tilbakevirkende kraft fra 1. januar. Avgiften ble gjeninnført 1. juli 2022. Satsene ble da satt til 80 kr og 214 kr for reiser henholdsvis innad i Europa og utenfor Europa. I 2024 er satsene henholdsvis 85 kr og 332 kr.

Tidligere satser

En lignende avgift på flytrafikk eksisterte også i forskjellige former fra midten av 1990-årene og fram til 2002. Fra 1. januar 2001 var avgiften 128 kr per tur på flyginger fra norske lufthavner.

Avgiften ble fjernet 1. april 2002 for å bedre luftfartens rammevilkår i Norge. På årsbasis utgjorde avgiften om lag 1,65 milliarder kroner. Hensikten med fjerningen var å få lavere billettpriser og økt etterspørsel etter flyreiser.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg