flygenivå

Flygenivå brukes som høydeangivelse i luftfarten. I standardatmosfæren vil et flygenivå tilsvare en trykkflate, det vil si en tenkt flate i atmosfæren der lufttrykket er likt.

Faktaboks

også kjent som:

Flight level. Forkortelsen, FL, er mest vanlig å bruke.

Beskrivelse

Forholdet mellom flygenivå, trykk, og høyde i fot og meter, i den teoretiske standardatmosfæren. Legg merke til at trykk-linjene ligger tettere nært bakken. Gassene i atmosfæren er mer tettpakket nært jordoverflaten, og derfor endrer trykket seg raskere jo lengre ned man kommer. Linjene på figuren gjenspeiler dette, men er ikke eksakte.
Flygenivå
Lisens: CC BY NC SA 3.0

Høydemålere i fly er i stor grad basert på trykk. Trykket avtar med høyden, og ved å kjenne til trykket i havnivå (QNH), kan man regne ut hvor høyt oppe man er, ved å bruke ligningen for hydrostatisk trykk.

Ved langdistanseflyvning kan det være katastrofalt å bruke det lokale lufttrykket ved flyplasen man tok av fra som referanse. To fly som kommer fra ulike flyplasser, med ulik QNH, risikerer da å kollidere, fordi de er i samme høyde uten å vite det. Å innhente løpende informasjon om et stadig skiftende bakketrykk ville være en nesten umulig oppgave.

For å løse dette har man bestemt at over en viss høyde skal alle fly bruke den internasjonale standardatmosfæren (ISA) som referanse. Da er standard trykk i havnivå 1013,25 hektopascal (hPa), og alle som leser av for eksempel 650 hPa på sin høydemåler, vil være i samme høyde.

I standardatmosfæren ligger for eksempel flaten der lufttrykket er 840 hPa i en høyde på omtrent 5000 fot (FT). Dette kalles flygenivå 50 (FL050).

Laveste brukbare flygenivå

Lufttrykket varierer mye, særlig i forbindelse med lavtrykkspassasjer. Bildet viser en analyse av værsituasjonen under ekstremværet Birk i 2017. De tynne linjene er isobarer; linjer med likt trykk. De tykke, fargede linjene er fronter. L står for lavtrykk.
Analyse av værsituasjonen.
Lisens: CC BY SA 3.0

Et flygenivå baserer seg alltid på den teoretiske standardatmosfæren, og en gitt trykkflate vil da tilsvare en gitt høyde. I virkeligheten varier imidlertid trykket mye i forhold til standardatmosfæren.

Lavtrykk gjør for eksempel at trykkflater som i standardatmosfæren tilsvarer flere hundre fots høyde, lokalt vil være lavere enn bakkenivå. Flygenivå blir da ubrukelig. Under en viss høyde er det derfor påbudt å bruke det lokale trykket i havnivå (QNH) som referanse. Denne høyden kalles laveste brukbare flygenivå. Laveste brukbare flygenivå vil variere, avhengig av terrenget og atmosfærenstilstand.

Overgangsnivå

Transition altitude, eller gjennomgangshøyde, er høyden over en flyplass der man på flyets høydemåler ved take-off bytter referanse fra flyplassens QNH til standardatmosfæren (ISA).

Ved innflygning kalles høyden over flyplassen der man bytter fra standardatmofæren til lokal QNH for transition level, eller gjennomgangsnivå. Dette tilsvarer laveste flygenivå over gjennomgangshøyden.

Gjennomgangshøyde og -nivå varierer fra sted til sted.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg