QNH er lufttrykk omregnet til trykk ved havnivå. Det er et sentralt begrep innen flyvær og fast post i en METAR.

Bruksområde

Analyse av værsituasjonen.
Lufttrykket varierer mye, særlig i forbindelse med lavtrykkspassasjer. Bildet viser en analyse av værsituasjonen under ekstremværet Birk i 2017. De tynne linjene er isobarer; linjer med likt trykk. De tykke, fargede linjene er fronter. L står for lavtrykk.
Analyse av værsituasjonen.
Lisens: CC BY SA 3.0

QNH brukes blant annet til kalibrering av altimetere (høydemålere) i forbindelse med luftfartøys landing og avgang. Med en korrekt utregnet QNH, vil altimeteret vise flyplassens høyde over havet når flyet står på bakken. QNH kan bare benyttes som referanse opp til en viss høyde. Les mer om dette i artikkel om flygenivå.

Ved flygning i lave nivå er det viktig å kjenne til laveste forventede QNH, for å kunne ha god nok klaring til terrenget. Enkelte områder får egne varsel om dette, kalt Min QNH. Slike varsel brukes til å beregne laveste brukbare flygenivå.

Beregning

Lufttrykket målt på en rullebanes høyeste punkt kalles for QFE. QNH regnes ut ved å redusere QFE til havets nivå etter standardatmosfæren (ISA). Da antar man at forhold som fuktighet og tetthet er som i standardatmosfæren, og regner så ut QNH ved en hydrostatisk ligning.

Trykk beregnet etter de faktiske atmosfæriske forhold på stedet, kalles QFF.

QNH oppgis alltid i hele tall, uten desimaler. Det er mest vanlig å oppgi QNH i hecto-pascall.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg