Estimering er arbeidet med å lage et overslag på hvor mye arbeid som er nødvendig for å ferdigstille oppgaver i systemutvikling. I smidige utviklingsmetoder brukes estimering på tekniske oppgaver fra å lage en funksjon, til større oppgaver som brukerhistorier eller epos.

Faktaboks

Også kjent som

engelsk: software cost estimation

Hensikten med estimering er å gjøre det mulig å prioritere mellom oppgaver og å sikre at det er tilstrekkelig personell i prosjekt eller produktutvikling slik at et programvareprodukt kan leveres innen forventet tid. Estimering kan gjøres ekspertbasert eller modellbasert.

Innvendinger mot estimering er at det kan være tidkrevende, at det som regel blir optimistiske anslag og at eksperter ofte lar seg påvirke under estimering. Noen anbefaler derfor å heller bare fokusere på å gjøre høyt prioriterte oppgaver. Tilhengere av estimering vil innvende at dersom estimering gjøres i gruppe, vil det gi læring om teknologi, produkt og kompetanse i utviklingsteam. I smidige utviklingsmetoder brukes gruppebaserte teknikker som estimeringpoker (“planning poker”).

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Bourque, P. and Fairley, R. E. (2014). Guide to the Software Engineering Body of Knowledge. Swebok 3.0. IEEE Computer Society.
  • Shepperd, Martin. "Cost prediction and software project management." Software project management in a changing world (2014): 51-71.

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg