En attest er en skriftlig erklæring som inneholder offentlig bevitnelse av noe (dåpsattest, fødselsattest, vigselsattest, dødsattest), eller en erklæring utstedt av arbeidsgiver til arbeidstaker i anledning arbeidsforholdet.
Etter arbeidsmiljøloven § 15–15 skal enhver arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse ha skriftlig attest av arbeidsgiveren. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakerens navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. Ytterligere opplysninger kan gis i attesten hvor dette er sedvane og annet ikke er fastsatt i tariffavtale. Også avskjediget arbeidstaker har krav på attest, men arbeidsgiveren kan uten nærmere angivelse av grunnen anføre på attesten at arbeidstakeren er avskjediget.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.