Attest, skriftlig erklæring som inneholder (offentlig) bevitnelse av noe (dåpsattest, fødselsattest, vigselsattest, dødsattest), eller erklæring utstedt av arbeidsgiver til arbeidstaker i anledning arbeidsforholdet. Etter arbeidsmiljøloven § 15-15 skal enhver arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse ha skriftlig attest av arbeidsgiveren. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakerens navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. Ytterligere opplysninger kan gis i attesten hvor dette er sedvane og annet ikke er fastsatt i tariffavtale. Også avskjediget arbeidstaker har krav på attest, men arbeidsgiveren kan uten nærmere angivelse av grunnen anføre på attesten at arbeidstakeren er avskjediget.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.