Attest, skriftlig erklæring som inneholder (offentlig) bevitnelse av noe (dåpsattest, fødselsattest, vigselsattest, dødsattest), eller erklæring utstedt av arbeidsgiver til arbeidstaker i anledning arbeidsforholdet. Etter arbeidsmiljøloven § 15-15 skal enhver arbeidstaker som fratrer etter lovlig oppsigelse ha skriftlig attest av arbeidsgiveren. Attesten skal inneholde opplysninger om arbeidstakerens navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet. Ytterligere opplysninger kan gis i attesten hvor dette er sedvane og annet ikke er fastsatt i tariffavtale. Også avskjediget arbeidstaker har krav på attest, men arbeidsgiveren kan uten nærmere angivelse av grunnen anføre på attesten at arbeidstakeren er avskjediget.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.