Annales-skolen, fransk historievitenskapelig retning som ser på historien som resultatet av et samspill mellom økonomiske, samfunnsmessige og kulturelle faktorer. Skolen fikk navn etter tidsskriftet Annales d'histoire économique et sociale (nå Annales. Histoire, Sciences Sociales), som ble grunnlagt i 1929 av historikerne Marc Bloch og Lucien Febvre.

Bloch og Febvre opponerte mot en historieskrivning som var personorientert og la ensidig vekt på den politiske historien, og ønsket en nærmere kontakt med samfunnsvitenskapene. Skolen har spilt en betydelig rolle i historiefagets utvikling på 1900-tallet, med kulturhistorie, mentalitetshistorie og antropologihistorie. Ikke minst har man interessert seg for de samfunnsstrukturer som endrer seg langsomt.

Annales-skolen kan ikke lenger sies å ha noen betydelig innflytelse innen historiefaget. Det har sammenheng med den språklige og den kulturelle vendingen fra rundt 1980.

  • Burke, Peter: The French historical revolution : the Annales School, 1929–89, 1990, isbn 0-7456-0264-9, Finn boken
  • The Annales school : critical assessments, 1999, 4 b., isbn 0-415-15551-7, Finn boken

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.