Akselkombinasjoner viser til antall aksler totalt på et kjøretøy og hvordan kraftoverføringen fra motor til drivaksel er organisert. Lastebiler kan ha flere forskjellige akselkombinasjoner.
Forskrift om nærmere bestemmelser om tillatte vekter og dimensjoner for offentlig veg viser hvilke vekter man kan ha på ulike akselkombinasjoner. Forskriften er utarbeidet av Statens vegvesen. Forskriften har blant annet detaljerte regler for aksellast, boggilast og trippelboggilast etter vegklasse.
For å beskrive antall aksler totalt og hvor mange aksler som er drevne, brukes gjerne tall skilt med gangetegnet. Tall foran gangetegnet viser antall hjul totalt og bak hvor mange som er drevet. En bil med akselkombinasjonen 4×2 har altså to aksler, hvorav drift på den ene.
På biler med mer enn én styrt aksel kan systemet utvides med tall bak skråstrek eller tankestrek for å vise hvor mange aksler som er styrt. Alle biler må nødvendigvis ha minst én styrt foraksel, og derfor blir det ikke vist særskilt hvis bil har styring på én aksel.
Valg akslinger vurderes etter behov for fremkommelighet, vekt, pris og annenhåndsverdi. Eksempelvis kan man oppnå en vektgevinst ved å gå fra to til en drivende aksling. I noen tilfeller kan vektgevinsten være nesten 800 kg. Det kan bety at man i gitte tilfeller kan ha mer last på vogntoget. For avtaler med betaling basert på faktisk nyttelast kan dette være lønnsomt.
Kommentarer
Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.
Du må være logget inn for å kommentere.