Akselkombinasjoner
Lastebiler kan ha flere varianter akselkombinasjoner.
Akselkombinasjoner

Akselkombinasjoner viser til antall aksler totalt på et kjøretøy og hvordan kraftoverføringen fra motor til drivaksel er organisert. Lastebiler kan ha flere forskjellige akselkombinasjoner.

Forskrift om nærmere bestemmelser om tillatte vekter og dimensjoner for offentlig veg viser hvilke vekter man kan ha på ulike akselkombinasjoner. Forskriften er utarbeidet av Statens vegvesen. Forskriften har blant annet detaljerte regler for aksellast, boggilast og trippelboggilast etter vegklasse.

For å beskrive antall aksler totalt og hvor mange aksler som er drevne, brukes gjerne tall skilt med gangetegnet. Tall foran gangetegnet viser antall hjul totalt og bak hvor mange som er drevet. En bil med akselkombinasjonen 4×2 har altså to aksler, hvorav drift på den ene.

På biler med mer enn én styrt aksel kan systemet utvides med tall bak skråstrek eller tankestrek for å vise hvor mange aksler som er styrt. Alle biler må nødvendigvis ha minst én styrt foraksel, og derfor blir det ikke vist særskilt hvis bil har styring på én aksel.

Valg akslinger vurderes etter behov for fremkommelighet, vekt, pris og annenhåndsverdi. Eksempelvis kan man oppnå en vektgevinst ved å gå fra to til en drivende aksling. I noen tilfeller kan vektgevinsten være nesten 800 kg. Det kan bety at man i gitte tilfeller kan ha mer last på vogntoget. For avtaler med betaling basert på faktisk nyttelast kan dette være lønnsomt.

Vanlige kombinasjoner

Eksempler på vanlige akselkombinasjoner:

  • 4×2 = 2 aksler hvorav drift på 1
  • 4×4 = 2 aksler hvorav drift på begge
  • 6×2 = 3 aksler hvorav drift på 1
  • 6×2/4 = 3 aksler hvorav drift på 1 og styring på de 2 første
  • 6×2-4 = 3 aksler hvorav drift på 1 og styring på første og siste
  • 6×4 = 3 aksler hvorav drift på 2
  • 6×4-4 = 3 aksler hvorav drift på første og andre og styring på første og siste
  • 6×6 = 3 aksler hvorav drift på alle
  • 8×2/4 = 4 aksler hvorav drift på fremre bakaksel og styring på begge foraksler
  • 8×2/6 = 4 aksler hvorav drift på fremre bakaksel og styring på begge foraksler og bakre aksel
  • 8×4/4 = 4 aksler hvorav drift på begge bakaksler og styring på begge foraksler
  • 8×4-4 = 4 aksler hvorav drift på 2 bakaksler og styring på foraksel og bakre aksel
  • 8x6/4 = 4 aksler hvorav drift på begge bakaksler og en foraksel og styring på begge foraksler
  • 8x6-4 = 4 aksler hvorav drift på de 3 fremre aksler og styring på begge foraksler og 1 bakaksel
  • 8x8/4 = 4 aksler hvorav drift på alle og styring på begge foraksler
  • 10x4/6 = 5 aksler hvorav drift på 2 bakaksler og styring på begge foraksler og 1 bakaksel
  • 10x6/6 = 5 aksler hvorav drift på 2 bakaksler og 1 foraksel og styring på begge foraksler og 1 bakaksel
  • 10x8/6 = 5 aksler hvorav drift på 2 bakaksler og begge foraksler og styring på begge foraksler og 1 bakaksel

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg