Robert Morris, amerikansk billedkunstner og teoretiker, en av senmodernismens mest sentrale kunstnere. Hans praksis er svært variert; han har arbeidet med konseptkunst (han var en av pionerene i begynnelsen av 1960-årene), med dans/performance, minimalistisk skulptur, prosesskunst, earth works, installasjoner, maleri og tegninger.

Samtidig har han også vært en ledende kunstteoretiker, og hører til en gruppe akademisk og filosofisk skolerte billedkunstnere som har preget så mye av den internasjonale kunsten siden 1950-årene. Hans teoretiske essayer ble publisert i sentrale kunsttidsskrifter fra slutten av 1960-årene, og er blant de viktigste kilder til forskning innen amerikansk og internasjonal senmodernisme og postmodernisme.

Et av de mest omtalte aspekter ved Morris' kunst, som han selv problematiserer i sine skrifter, er en sterk stilvariasjon. Hans ulike arbeider og strategier sprenger tradisjonelle rammer når det gjelder forestillingen om at en kunstner bare skal ha én stil, en såkalt signaturstil. Morris har betydd mye for forståelsen av språkets betydning for billedmessige uttrykk, og han har arbeidet med fenomenologiens rolle i utførelsen og forståelsen av nyere billedkunst. I en serie store tegninger har han arbeidet direkte med problemstillinger i den kjente amerikanske filosofen Donald Davidsons tenkning.

Robert Morris' verk var gjenstand for en stor retrospektiv utstilling i Guggenheim-museet i New York 1994. Hans samlede teoretiske skrifter ble publisert under tittelen Continuous Project Altered Daily: The Writings of Robert Morris (1993). Et av hans hovedverker Untitled (Threadwaste) (1968) ble vist på utstillingen Laying Low i Kunstnernes Hus, Oslo 1997.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.