Peter Adolph Albrechtsen, dansk-norsk orgelbygger, født i Holbæk i Danmark. Albrechtsen utførte oppdrag som orgelbygger i store deler av Norge. Totalt bygde han 24 nye orgler i landet. Det største instrumentet ble levert til Nykirken i Bergen i 1853, og hadde 31 stemmer. Blant andre viktige orgler kan nevnes instrumentene han bygde til Mandal kirke (1840), Hospitalskirken Trondheim (1841), Strømsø kirke (1845), og Slottskapellet Oslo (1845). Flere av Albrechtsens instrumenter er bevart og restaurert, blant annet orgelet i Hospitalskirken i Trondheim. Disse orglene vitner om gjennomgående høy kvalitet og kresen materialbruk.

Albrechtsen fikk sin utdanning som orgelbygger hos orgelbyggeriet Marcussen & Reuter i Danmark. I 1835 reiste han til Norge, og året etter etablerte han seg som orgelbygger i Christiania sammen med sin tidligere kollega Jens Christensen. I 1838 ble verkstedet flyttet til Trondheim. Samarbeidet med Christensen varte til 1845. Fra 1849 oppholdt Albrechtsen seg hovedsakelig i Bergen, før han flyttet tilbake til Danmark i 1857. Albrechtsen døde i 1859, etter en tids sykdom.

Albrechtsen var klassisk orientert. Denne holdningen hadde han nok fra sin læretid hos Marcussen & Reuter. Nye idéer om orgelbygging og orgelestetikk som rørte seg i tiden, for eksempel bruk av svellskap i orglene (sjalusiluker for dynamisk variasjon), lot han seg bare delvis påvirke av.

Selv om Albrechtsen feiret triumfer som orgelbygger var han ikke forskånet for konflikter, økonomiske vansker, og private problemer. I 1848 gikk han konkurs på grunn av  kausjonsforpliktelser i Trondheim. Dette var nok et tungt slag for Albrechtsens geskjeft. Men han kom seg på beina ved å starte opp igjen i Bergen, der han ble tildelt oppdraget med ombygging av Glogerorgelet i domkirken. Som et resultat av dette fikk han kontrakt på nybygg av orgel både i Nykirken og Korskirken i samme by. Arbeidet i Nykirken ble fullført i 1853, til tross for økonomiske problemer underveis, men Albrechtsen måtte trekke seg fra kontrakten med Korskirken. Grunnen var de økonomiske vanskene, som førte til at Albrechtsen stadig måtte be om forskudd, samt kritikk fra innflytelsesrike personer, deriblant Ludvig Mathias Lindeman. Albrechtsens medarbeider og etterfølger, Claus Jensen, fullførte prosjektet.

I tillegg til produksjon av nye orgler og vedlikehold og ombygging av eksisterende, fikk Albrechtsen betydning for den norske orgelkulturen gjennom opplæring av nye orgelbyggere. Etterfølgerne Claus Jensen, Amund Eriksen og Paul Christian Brandtzæg bygde flere enn 120 orgler til norske kirker i løpet av en 40-årsperiode. Claus Jensen, som ble den av Albrechtsens medarbeidere som videreførte virksomheten, utviklet seg til å bli en av Norges mest anerkjente og respekterte orgelbyggere. I det hele tatt gav Albrechtsens arbeid viktige impulser til at en norsk profesjonell orgelbyggervirksomhet ble etablert. 

  • Kolnes, Stein Johannes (1987). Norsk orgelkultur: instrument og miljø frå mellomalderen til i dag, Samlaget
  • Tronshaug, Hans Jacob (2001). «With rare diligence and accuracy» - the organ building of Peter Adolph Albrechtsen, Göteborg University

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.