Mitsubishi A5M er et japansk enmotors jagerfly for bruk fra hangarskip.

A5M fløy første gang 4. februar 1935. Det ble tatt i bruk av den japanske marinen fra 1937, og flytypen hadde stor suksess i krigen mot Kina. Ved utbruddet av andre verdenskrig var fremdeles tre hangarskip utrustet med A5M jagerfly, men disse ble hurtig byttet ut med etterfølgeren A6M «Zero». A5M ble deretter med få unntak brukt i sekundære roller og som videregående treningsfly, frem til de få gjenværende flyene, som så mange andre utdaterte japanske flytyper, ble brukt som Kamikaze-fly mot slutten av krigen.

I alt ble 1085 A5M (ikke inkludert prototyper) produsert fra 1936 til 1944, inkludert 103 A5M4-K toseters treningsfly. Produksjonen av jagerfly stoppet i 1942.

Den siste jagerflyvarianten, A5M4, var utstyrt med en nisylindret stjernemotor med en ytelse på 785 hk ved 9843 fot (3000 meter). Det var utrustet med to synkroniserte 7,7-millimeter mitraljøser, og kunne bære to 30-kilogram bomber eller en 160-liter droptank.

  • Vingespenn: 11,00 meter
  • Lengde: 7,56 meter
  • Bruttovekt: 1671 kilogram
  • Topphastighet: 435 km/t ved 9843 fot (3000 meter)
  • Største operasjonshøyde: 32 152 fot (9800 meter)
  • Rekkevidde: 1200 kilometer
  • Francillion René J. (1987). Japanese Aircraft of the Pacific War. London: Putnam Aeronautical Books

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.