Mitsubishi A5M «Claude»
SDASM Archives.

Mitsubishi A5M var et japansk enmotors jagerfly for bruk fra hangarskip. Det var det første monoplan-jagerfly i verden som ble tatt i bruk på hangarskip.

Faktaboks

Også kjent som

Alliert kodenavn: Claude

Historie

A5M fløy første gang 4. februar 1935. Det ble tatt i bruk av den japanske marinen fra 1937, og flytypen hadde stor suksess i krigen mot Kina. Ved utbruddet av andre verdenskrig var fremdeles tre hangarskip utrustet med A5M jagerfly, men disse ble hurtig byttet ut med etterfølgeren A6M «Zero». A5M ble deretter, med få unntak, brukt i sekundære roller og som videregående treningsfly, frem til de få gjenværende flyene, som så mange andre utdaterte japanske flytyper, ble brukt som Kamikaze-fly mot slutten av krigen.

I alt ble 1085 A5M (ikke inkludert prototyper) produsert fra 1936 til 1944, inkludert 103 A5M4-K toseters treningsfly. Produksjonen av jagerfly stoppet i 1942.

Spesifikasjoner

A5M4, som var den siste jagerflyvarianten i produksjon, var utstyrt med en nisylindret stjernemotor med en ytelse på 785 hestekrefter ved 9843 fot (3000 meter). Det var utrustet med to synkroniserte 7,7-millimeter mitraljøser, og kunne bære to 30-kilograms bomber eller en 160-liters droptank.

  • Vingespenn: 11,00 meter
  • Lengde: 7,56 meter
  • Bruttovekt: 1671 kilogram
  • Topphastighet: 435kilometer i timen ved 9843 fot (3000 meter)
  • Største operasjonshøyde: 32 152 fot (9800 meter)
  • Rekkevidde: 1200 kilometer

Les mer i Store norske leksikon

Litteratur

  • Francillion René J. (1987). Japanese Aircraft of the Pacific War. London: Putnam Aeronautical Books

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg