Opplegg og planer med sikte på å nå bestemte mål med utgangspunkt i en markedssituasjon. Målet kan for eksempel være å skaffe seg markedsandel i nytt marked, å opprettholde egen markedsandel eller øke den i forhold til konkurrentene. Valgene kan stå mellom strategier for markedsutvikling, forsvar, markedsinntrenging, konsolidering og nedtrapping, eller for fokusering på spesielle segmenter og nisjer. For å kunne opprettholde – og øke – sin markedsandel kan en velge strategiske allianser, fusjoner eller oppkjøp.

Vilkårene for å lykkes er bl.a. avhengig av bedriftens kjennskap til markedsforhold og av innsikt i følgende markedskrefter som gjør seg gjeldende: Rivaliseringen mellom konkurrerende aktører på markedsarenaen, kundenes handlefrihet og andre forhold som påvirker etterspørselen og distribusjonen (på leverandør- og forhandlersiden). Ikke minst vil oppnåelse av strategiske mål være avhengig av bedriftens egne konkurransefortrinn og det handlingsrom som reguleringer og offentlige myndigheter tillater. Se konkurransestrategi, geriljastrategi. Se også markedsføring.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.