Artikkelstart
Markedsstrategi er opplegg og planer med sikte på å nå bestemte mål med utgangspunkt i en markedssituasjon. Målet kan for eksempel være å skaffe seg markedsandel i nytt marked, å opprettholde egen markedsandel eller øke den i forhold til konkurrentene. Valgene kan stå mellom strategier for markedsutvikling, forsvar, markedsinntrenging, konsolidering og nedtrapping, eller for vektlegging av spesielle segmenter og nisjer. For å kunne opprettholde – og øke – sin markedsandel kan en velge strategiske allianser, fusjoner eller oppkjøp.
Vilkårene for å lykkes er blant annet avhengig av bedriftens kjennskap til markedsforhold og av innsikt i følgende markedskrefter som gjør seg gjeldende:
- Rivaliseringen mellom konkurrerende aktører på markedsarenaen.
- Kundenes handlefrihet
- Andre forhold som påvirker etterspørselen og distribusjonen (på leverandør- og forhandlersiden).
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.