Markedsstrategi er opplegg og planer med sikte på å nå bestemte mål med utgangspunkt i en markedssituasjon. Målet kan for eksempel være å skaffe seg markedsandel i nytt marked, å opprettholde egen markedsandel eller øke den i forhold til konkurrentene. Valgene kan stå mellom strategier for markedsutvikling, forsvar, markedsinntrenging, konsolidering og nedtrapping, eller for vektlegging av spesielle segmenter og nisjer. For å kunne opprettholde – og øke – sin markedsandel kan en velge strategiske allianser, fusjoner eller oppkjøp.

Vilkårene for å lykkes er blant annet avhengig av bedriftens kjennskap til markedsforhold og av innsikt i følgende markedskrefter som gjør seg gjeldende:

  • Rivaliseringen mellom konkurrerende aktører på markedsarenaen.
  • Kundenes handlefrihet
  • Andre forhold som påvirker etterspørselen og distribusjonen (på leverandør- og forhandlersiden).
Ikke minst vil oppnåelse av strategiske mål være avhengig av bedriftens egne konkurransefortrinn og det handlingsrom som reguleringer og offentlige myndigheter tillater.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg