Verdikjedeanalyse, analyse av verdiskapingsprosessen i foretak i den hensikt å identifisere og videreutvikle egenskaper som kan gi foretaket konkurransefortrinn. Analyseverktøyet bygger på verdikjedemodellen som består av fem ledd (primæraktiviteter) i foretakets verdiskapingsprosess: 1) anskaffelse (logistikk inn), 2) bearbeiding/drift, 3) levering (logistikk ut), 4) formidling (markedsføring) og 5) service og kundestøtte samt fire analyseområder (støtteaktiviteter): 1) foretakets infrastruktur, eierskap og ledelse, 2) kompetanseutvikling og personalledelse, 3) teknologiutvikling og 4) innkjøp.

Analysen går ut på å identifisere sterke og svake sider ved hver av støtteaktivitetene i forhold til hver av de fem primære aktivitetene og i forhold til den samlede verdiskapingen. Formålet er å videreutvikle kostnadsmessige og/eller andre mulige spesifikke fortrinn ved produkttilbudet.

Dersom lave kostnader fremstår som et klart og varig fortrinn, vil det være naturlig å velge kostnadslederskap som strategisk alternativ. Finner en andre unike egenskaper (for eksempel knyttet til foretakets kjernekompetanse eller varemerke) som kan gi varige fortrinn i bestemte segmenter eller nisjer i markedet, vil differensiering og fokusering være aktuelle strategier.

Sammenholdt med analyser av konkurransekreftene i et marked og andre eksterne vilkår, vil resultatet av verdikjedeanalysen utgjøre beslutningsgrunnlaget for et foretaks valg av konkurransestrategi. Se Michael Porter, konkurransestrategi og SWOT-analyse.

I en videre sammenheng kan verdikjedeanalysen brukes til å styrke relasjoner til leverandører, distributører og kunder ved å fokusere på egen rolle i de andres verdikjede og derved bygge et verdileveransenettverk. Se relasjonsbygging og markedsføring (Markedsføringsmetoder (markedsføringsnettverk)).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.