Verdikjedeanalyse er en analyse av verdiskapingsprosessen i et foretak i den hensikt å identifisere og videreutvikle egenskaper som kan gi foretaket et eller flere konkurransefortrinn.

Analyseverktøyet bygger på verdikjedemodellen som består av fem ledd (primæraktiviteter) i foretakets verdiskapingsprosess:

  1. anskaffelse (logistikk inn)
  2. bearbeiding/drift
  3. levering (logistikk ut)
  4. formidling (markedsføring)
  5. service og kundestøtte samt fire analyseområder eller støtteaktiviteter: I) foretakets infrastruktur, eierskap og ledelse II) kompetanseutvikling og personalledelse III) teknologiutvikling IV) innkjøp

Analysen går ut på å identifisere sterke og svake sider ved hver av støtteaktivitetene i forhold til de fem primære aktivitetene og i forhold til den samlede verdiskapingen. Formålet er å videreutvikle kostnadsmessige og/eller andre mulige spesifikke fortrinn ved produkt- eller tjenestetilbudet.

Dersom lave kostnader fremstår som et klart og varig fortrinn, vil det være naturlig å velge kostnadslederskap som strategisk alternativ. Finner en andre unike egenskaper, for eksempel knyttet til foretakets kjernekompetanse eller varemerke, som kan gi varige fortrinn i bestemte segmenter eller nisjer i markedet, vil differensiering og fokusering være aktuelle strategier.

Sammenholdt med analyser av konkurransekreftene i et marked og andre eksterne vilkår, vil resultatet av verdikjedeanalysen utgjøre beslutningsgrunnlaget for et foretaks valg av konkurransestrategi.

I en videre sammenheng kan verdikjedeanalysen brukes til å styrke relasjonene til leverandører, distributører og kunder ved å fokusere på foretakets egen rolle i de andres verdikjede og derved bygge et verdileveransenettverk.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg