Verdikjedeanalyse, analyse av verdiskapingsprosessen i foretak i den hensikt å identifisere og videreutvikle egenskaper som kan gi foretaket konkurransefortrinn. Analyseverktøyet bygger på verdikjedemodellen som består av fem ledd (primæraktiviteter) i foretakets verdiskapingsprosess: 1) anskaffelse (logistikk inn), 2) bearbeiding/drift, 3) levering (logistikk ut), 4) formidling (markedsføring) og 5) service og kundestøtte samt fire analyseområder (støtteaktiviteter): 1) foretakets infrastruktur, eierskap og ledelse, 2) kompetanseutvikling og personalledelse, 3) teknologiutvikling og 4) innkjøp.

Analysen går ut på å identifisere sterke og svake sider ved hver av støtteaktivitetene i forhold til hver av de fem primære aktivitetene og i forhold til den samlede verdiskapingen. Formålet er å videreutvikle kostnadsmessige og/eller andre mulige spesifikke fortrinn ved produkttilbudet.

Dersom lave kostnader fremstår som et klart og varig fortrinn, vil det være naturlig å velge kostnadslederskap som strategisk alternativ. Finner en andre unike egenskaper (for eksempel knyttet til foretakets kjernekompetanse eller varemerke) som kan gi varige fortrinn i bestemte segmenter eller nisjer i markedet, vil differensiering og fokusering være aktuelle strategier.

Sammenholdt med analyser av konkurransekreftene i et marked og andre eksterne vilkår, vil resultatet av verdikjedeanalysen utgjøre beslutningsgrunnlaget for et foretaks valg av konkurransestrategi. Se Michael Porter, konkurransestrategi og SWOT-analyse.

I en videre sammenheng kan verdikjedeanalysen brukes til å styrke relasjoner til leverandører, distributører og kunder ved å fokusere på egen rolle i de andres verdikjede og derved bygge et verdileveransenettverk. Se relasjonsbygging og markedsføring (Markedsføringsmetoder (markedsføringsnettverk)).

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.