MOBA (Multiplayer Online Battle Arena) er en dataspillsjanger hvor to lag spiller mot hverandre på et todelt kart. Hvert av lagene har en base på sin side av kartet, og målet er å ødelegge motstanderens base. Spillerne velger som regel én figur å spille med før hver kamp, og utvikler denne med egenskaper og utstyr gjennom den enkelte kampen. Samarbeid mellom spillerne er viktig for at laget skal fungere godt. MOBA-sjangeren er relativt ung, og dukket først opp i form av brukerskapte modifikasjoner til større spill på slutten av 90-tallet og starten av 00-tallet. I de siste årene er det imidlertid blitt utgitt mange kommersielle MOBA-spill, og sjangeren får stadig større oppslutning.

MOBA-sjangeren stammer fra sanntidsstrategispillene, men fjerner elementer som ressurssanking og basebygging for å skape en mer strømlinjeformet opplevelse. Opprinnelig var det en modifikasjon til StarCraft fra 1998, kjent som Aeon of Strife, som først introduserte et regelsett som minner om den moderne MOBA-modellen. En stor forskjell fra nåtidens MOBA-spill var at spillerne brukte statiske figurer som ikke utviklet seg, og at man spilte mot datastyrte motstandere i stedet for mot andre spillere.

Den første modifikasjonen som virkelig etablerte MOBA-sjangeren slik den fremstår i dag, var Defense of the Ancients (DotA), som ble utviklet med redigeringsverktøyet til strategispillet Warcraft III i 2003. Den første varianten av DotA var basert på Aeon of Strife, og også her spilte man mot datastyrte fiender. I senere versjoner av DotA ble det lagt til flere funksjonaliteter, deriblant muligheten for to spillerstyrte lag å spille mot hverandre.

DotA ble enormt populært, og gjennomgikk mange forandringer gjennom flere år. Særlig én variant, DotA Allstars, fikk en svært stor spillerbase sett i forhold til det som var normalt i miljøer rundt brukerskapte modifikasjoner. I 2005 ble det for første gang holdt en større turnering i spillet på utviklermessen BlizzCon. DotA holdt på populariteten i lang tid, helt til kommersielle utgivelser begynte å ta over mot slutten av 00-tallet.

I 2009 ble League of Legends utgitt av Riot Games, som blant annet bestod av hoveddesigneren bak DotA Allstars. Som et av de første kommersielle MOBA-spillerne vokste det raskt i popularitet, og ble snart etterfulgt av andre spill som Heroes of Newerth i 2010 og Dota 2 i 2013. Sistnevnte ble utviklet av den profilerte spillutvikleren Valve Corporation, som også hadde en av hoveddesignerne bak Dota Allstars med seg.

MOBA-spill har de siste årene blitt svært populære som konkurransespill for profesjonelle utøvere. Særlig League of Legends og Dota 2 har markert seg som e-sport-spill, og trekker ofte flere hundretusen seere. League of Legends blir i tillegg regnet av mange for å være det mest populære flerspillerspillet i verden.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.