Lambertseterbanen, elektrisk drevet forstadsbane i sørøstlige deler av Oslo, åpnet for drift som sporvognslinje integrert i bytrikkens linjenett 1957, nå en av T-banens grenlinjer. Strekningen fra Stortinget til Bergkrystallen er 10,5 km lang og har 15 stasjoner, hvorav 5 i tunnel. Anlagt som en avgrening fra Østensjøbanen ved Høyenhall. I forbindelse med ombyggingen til T-bane ble avgreningen flyttet til etter Helsfyr og Brynseng stasjon utbygd til fire spor. Som sporvei var banen opprinnelig kombinert med Kjelsås-trikken (Linje 4 Bergkrystallen–Etterstad–Jernbanetorget-Storgata–Torshov–Kjelsås) til 1960, deretter hadde den endepunkt ved Jernbanetorget. Omlagt til T-bane 1966. Siden Ringbanen åpnet i 2006 har Lambertseterbanen vært betjent av linje 4/6 Bergkrystallen-Stortinget-Storo-Stortinget-Bekkestua.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.