Lambertseterbanen

Lambertseter skolekorps spilte under åpningen av Lambertseterbanen i 1966.

Lambertseter skolekorps av /Oslo byarkiv / Digitalt Museum. CC BY SA 4.0

Lambertseterbanen, elektrisk drevet forstadsbane i sørøstlige deler av Oslo, åpnet for drift som sporvognslinje integrert i bytrikkens linjenett i 1957, nå en av T-banens grenlinjer. Strekningen fra Stortinget til Bergkrystallen er 10,5 kilometer lang og har 15 stasjoner, hvorav 5 i tunnel.

Lambertseterbanen ble anlagt som en avgrening fra Østensjøbanen ved Høyenhall. I forbindelse med ombyggingen til T-bane ble avgreningen flyttet til etter Helsfyr og Brynseng stasjon utbygd til fire spor. Som sporvei var banen opprinnelig kombinert med Kjelsås-trikken (Linje 4 Bergkrystallen–Etterstad–Jernbanetorget-Storgata–Torshov–Kjelsås) til 1960, deretter hadde den endepunkt ved Jernbanetorget og en separat sløyfe i Vognmannsgata. Lambertseterbanen ble omlagt til T-bane i 1966.

Da Ringbanen åpnet i 2006 ble Lambertseterbanen betjent av linje 4/6 Bergkrystallen–Stortinget–Storo–Stortinget–Bekkestua. I tillegg ble linje 1 Frognerseteren–Helsfyr forlenget til Bergkrystallen i deler av driftstiden. Etter at Lørenbanen åpnet blir Lambertseterbanen betjent av linje 4 VestliSinsen–Majorstuen–Bergkrystallen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg