Lambertseter skolekorps

Lambertseter skolekorps spilte under åpningen av Lambertseterbanen i 1966.

Av /Oslo byarkiv / Digitalt Museum.
Lisens: CC BY SA 4.0

Lambertseterbanen, elektrisk drevet forstadsbane i sørøstlige deler av Oslo, åpnet for drift som sporvognslinje integrert i bytrikkens linjenett i 1957, nå en av T-banens grenlinjer. Strekningen fra Stortinget til Bergkrystallen er 10,5 kilometer lang og har 15 stasjoner, hvorav 5 i tunnel.

Lambertseterbanen ble anlagt som en avgrening fra Østensjøbanen ved Høyenhall. I forbindelse med ombyggingen til T-bane ble avgreningen flyttet til etter Helsfyr og Brynseng stasjon utbygd til fire spor. Som sporvei var banen opprinnelig kombinert med Kjelsås-trikken (Linje 4 Bergkrystallen–Etterstad–Jernbanetorget-Storgata–Torshov–Kjelsås) til 1960, deretter hadde den endepunkt ved Jernbanetorget og en separat sløyfe i Vognmannsgata. Lambertseterbanen ble omlagt til T-bane i 1966.

Da Ringbanen åpnet i 2006 ble Lambertseterbanen betjent av linje 4/6 Bergkrystallen–Stortinget–Storo–Stortinget–Bekkestua. I tillegg ble linje 1 Frognerseteren–Helsfyr forlenget til Bergkrystallen i deler av driftstiden. Etter at Lørenbanen åpnet blir Lambertseterbanen betjent av linje 4 VestliSinsen–Majorstuen–Bergkrystallen.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg