Østensjøbanen

Østensjøbanen, forstadsbane som drives av Oslo Sporveier, inngår i Oslos tunnelbanesystem (linje 3 KolsåsMortensrud).

Østensjøbanen ble bygd av det kommunale selskapet A/S Akersbanerne. Den 18. desember 1923 åpnet første del fra Etterstad til Bryn. Selskapet valgte da å la Kristiania Sporveisselskab ta hånd om driften. Annenhver avgang på linje 7 fortsatte fra Etterstad til Bryn. Disse vognene ble merket 7Ø. Den 10. januar 1926 ble Østensjøbanen forlenget til Oppsal. Samtidig overtok A/S Akersbanerne driften med sine egne vogner. Vognhall ble bygd på Helsfyr.

Det var imidlertid ikke mulig å få til en avtale med A/S Oslo Sporveier om samkjøring på bytrikkens spor fra Etterstad til sentrum, slik at alle reisende måtte bytte på Etterstad. Fra 1937 fikk man imidlertid i stand samtrafikk med A/S Bærumsbanen, noe som innebar forbindelse uten omstigning mellom Oppsal og Kolsås. Østensjøbanens fire motorvogner og tre tilhengere ble overtatt av A/S Bærumsbanen, som hadde vogner av samme type.

Under betegnelsen Lilleaker-Østensjøbanen forlenget til Bøler i 1958. Strekningen Jernbanetorget–Bøler omlagt til T-banestandard i 1967, samme år forlenget til Skullerud, og til Mortensrud i 1998.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg