Østensjøbanen, forstadsbane som drives av Oslo Sporveier, inngår i Oslos tunnelbanesystem (linje 3 KolsåsMortensrud).

Østensjøbanen ble bygd av det kommunale selskapet A/S Akersbanerne. Den 18. desember 1923 åpnet første del fra Etterstad til Bryn. Selskapet valgte da å la Kristiania Sporveisselskab ta hånd om driften. Annenhver avgang på linje 7 fortsatte fra Etterstad til Bryn. Disse vognene ble merket 7Ø. Den 10. januar 1926 ble Østensjøbanen forlenget til Oppsal. Samtidig overtok A/S Akersbanerne driften med sine egne vogner. Vognhall ble bygd på Helsfyr.

Det var imidlertid ikke mulig å få til en avtale med A/S Oslo Sporveier om samkjøring på bytrikkens spor fra Etterstad til sentrum, slik at alle reisende måtte bytte på Etterstad. Fra 1937 fikk man imidlertid i stand samtrafikk med A/S Bærumsbanen, noe som innebar forbindelse uten omstigning mellom Oppsal og Kolsås. Østensjøbanens fire motorvogner og tre tilhengere ble overtatt av A/S Bærumsbanen, som hadde vogner av samme type.

Under betegnelsen Lilleaker-Østensjøbanen forlenget til Bøler i 1958. Strekningen Jernbanetorget–Bøler omlagt til T-banestandard i 1967, samme år forlenget til Skullerud, og til Mortensrud i 1998.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg