Human Relations-skolen, retning innen arbeidspsykologi og -sosiologi; fremhever de psykologiske og sosiale faktorenes betydning for produktivitet og trivsel i arbeidslivet fremfor de fysiske faktorene.

Retningen har sitt utgangspunkt i studier som ble utført ved Western Electric-fabrikken i Hawthorne, USA 1927–32. Ved disse såkalte Hawthorne-forsøkene fant man at endringer i de fysiske arbeidsforholdene (også endringer som skulle ha senket motivasjon og produktivitet) hadde positive virkninger. Forklaringen man fant på dette var at den oppmerksomhet de ansatte fikk fra forskerne i seg selv skapte bedre trivsel, motivasjon og produktivitet.

Human Relations-skolen oppsto ut fra erkjennelsen om av sosiale og psykologiske faktorer spilte større rolle enn tidligere antatt, og kan ses som en reaksjon på den mer teknisk rettede Scientific Management, utviklet av Frederick W. Taylor.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.