Hawthorne-effekt

Hawthorne-effekt, feilkilde i forskning, at det å bli undersøkt i seg selv frembringer en endring/bedring.

Effekten vært mye påaktet i sosiologi og psykologi. Den opprinnelige studien ble gjennomført i årene 1924-1932 av Roethlisberger og Dickson for å kartlegge faktorer av betydning for produktivitet på en fabrikk, eksempelvis belysning, hvile, arbeidstid og temperatur. Resultatene viste at produksjonen steg uansett hvilke av slike faktorer som ble undersøkt, noe som ble kjent som Hawthorne-effekten (etter avdelingen der studien ble gjennomført).

Hawthorne-effekten har hatt stor betydning for psykologien generelt og for industripsykologien spesielt, og var mye av grunnlaget for den såkalte Human-Relations-skolen.

Vitenskapelig grunnlag

Senere undersøkelser har vist at Hawthorne-effekten var basert på et tynt grunnlag. En studie gjennomgikk dataene fra den opprinnelige underskelsen og viste at resultatene faktisk var stikk motsatt av Hawthorne-effekten. Selve gjennomføringen av den opprinnelige undersøkelsen er blitt kritisert. En nyere meta-analyse fra 2014 konkluderer at Hawthorne-effekten er svak om i det hele tatt eksisterende, og foreslår en mer nyansert beskrivelse av det fenomen at folk endrer seg kun ved å delta i en undersøkelse.

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg