Hawthorne-effekt, feilkilde i forskning, at det å bli undersøkt i seg selv frembringer en endring/bedring.

Effekten vært mye påaktet i sosiologi og psykologi. Den opprinnelige studien ble gjennomført i årene 1924-1932 av Roethlisberger og Dickson for å kartlegge faktorer av betydning for produktivitet på en fabrikk, eksempelvis belysning, hvile, arbeidstid og temperatur. Resultatene viste at produksjonen steg uansett hvilke av slike faktorer som ble undersøkt, noe som ble kjent som Hawthorne-effekten (etter avdelingen der studien ble gjennomført).

Hawthorne-effekten har hatt stor betydning for psykologien generelt og for industripsykologien spesielt, og var mye av grunnlaget for den såkalte Human-Relations-skolen.

Senere undersøkelser har vist at Hawthorne-effekten var basert på et tynt grunnlag. En studie gjennomgikk dataene fra den opprinnelige underskelsen og viste at resultatene faktisk var stikk motsatt av Hawthorne-effekten. Selve gjennomføringen av den opprinnelige undersøkelsen er blitt kritisert. En nyere meta-analyse fra 2014 konkluderer at Hawthorne-effekten er svak om i det hele tatt eksisterende, og foreslår en mer nyansert beskrivelse av det fenomen at folk endrer seg kun ved å delta i en undersøkelse.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.