Bjørn A. Larsen er en toneangivende norsk industridesigner. Hans tidlige arbeider preges av en organisk formgivning, mens formspråket i den senere produksjonen hans er mer tilpasset rasjonelle produksjonsmetoder. Larsen er best kjent for sine dørvridere for Trio. Han har for øvrig hatt en viktig rolle for industridesignerfaget i Norge og som interiørarkitekt.

Bjørn A. Larsen tok diplomeksamen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole i 1948. Samme år ble han assistent ved skolens treavdeling der Birger Dahl var overlærer og Arne Korsmo avdelingsleder. Skolen, som da var i en omstillingsfase, rekrutterte en rekke yngre krefter, noe som i sin tur virket som en vitamininnsprøyting på skolens elever. Man løftet blikket og så utenfor landets grenser. Særlig USA ble en viktig referanse. Der blomstret industrien og design var blitt et viktig verktøy for å selge varer til mer kravstore forbrukere.

Foreningen Brukskunst som ble etablert i 1918, arbeidet under hele mellomkrigstiden med å styrke båndene mellom industrien og kunsthåndverkere og arkitekter. På 50-tallet hadde de delvis lyktes, men det var fortsatt et tomrom som var nødt til å fylles. Det var behov for en profesjonell utdannelse som tilfredsstilte industriens krav om både ingeniørkunst og design. Første skritt mot målet var etableringen av Norsk Gruppe for Industriell Formgivning (ID-gruppen) i 1955. Bjørn A. Larsen var en av gruppens første medlemmer.

I 1957 hadde ID-gruppens 13 medlemmer en utstilling på Triennalen i Milano. Senere førte arbeidet deres til etableringen av industridesignerutdanningen ved Statens håndverks- og kunstindustriskole. Den startet i 1983 etter fire års forsøksdrift. Sammen med Thorbjørn Rygh var Bjørn A. Larsen en av de fremste kreftene bak etableringen. 

Bjørn A. Larsen. Dørvrider. Modell: 2166. Produsert av Molo AS. Opprinnelig produsert av Trio Fabrikker. Tegnet i 1952. Tildelt gullmedalje på Triennale di Milano 1957. av Molo AS. Gjengitt med tillatelse

Bjørn A. Larsens designergjerning er først og fremst kjent gjennom en rekke dørvridere og nøkkelskilt for Trio Fabrikker (senere TrioVing). En gang rundt 1951/52 formga han den første dørvrideren, som først ble utført som en prototype i tre. I Trio Fabrikkers jubileumsskrift (1952) omtaltes den som «dørvrider nylig tegnet for vår bedrift av interiørarkitekt Bjørn A. Larsen». Denne dørvrideren er i norsk sammenheng et godt eksempel på et ekstraordinært vellykket samarbeid mellom industribedrift og designer. På Triennalen i Milano (1957) oppnådde Larsen og bedriften gullmedalje for «modell 2166».

I 1969 fikk Bjørn A. Larsen Merket for god design for modellen «Fjellspaden». Formgivingen av denne viser at den er et arbeidsredskap som ikke skal imponere med sine designmessige egenskaper. Den er heller et rasjonelt redskap der produksjonsmessige hensyn er tatt og funksjonen satt i høysetet.

Noe av den samme tankegangen er synlig i det modulbaserte kontorsystemet «29-58», som Larsen sammen med Per Ødegaard og Terje Meyer mottok tredjepremie for i en møbelkonkurranse i 1974/75.

Trioen Larsen, Ødegaard og Meyer markerte seg i Sørliemøblers møbelkonkurranse i anledning bedriftens 50-årsjubileum. De presenterte her et modulbasert sittemøbel tenkt for offentlig innredning. Sitteelementene, som er festet til rammekonstruksjonen i metall, nærmest svever over gulvet. De avrundede formene formidler et mer vennlig uttrykk og inviterer til sosial kontakt, sammenlignet med «29-58» som med sin lukkede form signaliserer en privat sfære og arbeidskonsentrasjon. 

For Møremøbler (nå Fora Form) tegnet Bjørn A. Larsen flere stoler i bedriftens kulturmøbelserie tiltenkt kinoer, teatre og auditorier. Stolene Forum, Amfi og Applaus er alle utført for å stå fastmontert, på rekke og rad. Av disse må Applaus løftes fram, med den løpende bærebjelken som tillater minimalt med bruk av bein, helt ned til hver fjerde stol.

Bjørn A. Larsen. Spesialtegnet armatur og møbler. Interiør fra Fakultetsrådssalen på Universitetet på Blindern, Oslo. Ca. 1965. av Ukjent.. Falt i det fri (Public domain)

Larsen tegnet også rom- og interiørløsninger, ofte ned i detaljer som møbler, for flere bygg, som for eksempel Asker rådhus, Det Norske Veritas i Bærum og Norges Banks hovedsete i Oslo. Han etablerte også storprosjektet Brenneriet i Røykenvik på Hadeland, som han omformet til kulturhus, utstillingslokaler, restaurant, designstudio og overnattingssted (1985–90).

Bjørn A. Larsen er blitt tildelt Jacob-prisen i 1976, IFI Award i 1989 og Norsk Forms hederspris i 2002. 

  • Mannila, Leena. God form i Norge: Jacob-prisens vinnere 2005-1957. Norsk Form/Messel Forlag. Oslo, 2005.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.