Åse Hedstrøm er en norsk komponist som, ved siden av kompositorisk virke, har vært en drivende kraft i norsk musikkliv, som initiativtaker, koordinator og organisasjonsmenneske. Hennes musikk kjennetegnes av en ekspressivitet i et sterkt personlig tonespråk, lite påvirket av samtidens dominerende retninger som serialisme og postmodernisme. Hun forfølger en konsekvent tenkning som utvikles gjennom stadig ny belysning ved reaksjon og refleksjon over andre kunsttradisjoner. Lydkunst, poesi og visuell kunst er hennes viktigste inspirasjonskilder.

Åse Hedstrøm avla diplomeksamen i komposisjon ved Norges musikkhøgskole i 1981, der Finn Mortensen var hennes lærer. Hun har også studert ved Institutt for sonologi i Utrecht og med Sven-David Sandström i Stockholm.

Hennes kunstneriske gjennombrudd kom raskt. Hun høstet mye ros for sine tidlige komposisjoner og mottok Norsk Komponistforenings pris Årets verk (nå Edvard-prisen) to ganger på 1980-tallet. Orkesterverket Anima ble nominert til Nordisk Råds Musikkpris i 1986. Et annet orkesterverk, Nenia, ble anbefalt av UNESCOs Rostrum for komponister i Paris i 1988, noe som førte til radioframførelser verden over.

Åse Hedstrøm har mottatt bestillinger fra en rekke nasjonale og internasjonale institusjoner, som har ført til framførelser over hele Europa, samt USA og Japan. Blant bestillerne finner man Ultimafestivalen, NRK, Henie Onstad Kunstsenter, Music Factory (Bergen), Ny Musikk Østfold, Stockholm New Music, Musik-Biennale Berlin, BBC, Mirkk Art Forum i Tokyo og Ensemble Recherche i Freiburg.

Ved siden av kompositorisk virke, har Hedstrøm vært en drivende kraft i norsk musikkliv, som initiativtaker, koordinator og organisasjonsmenneske. Hun var president i Ny Musikk i en viktig oppbyggingsperiode da nye institusjoner så dagens lys: Ny Musikks Ensemble (1976 – forgjenger til Cikada), tidsskriftet Ballade (1977), Ny Musikks Komponistgruppe (1978) og Nordlyd (1978 – Forgjenger til Ultima-festivalen). Hun var musikkoordinator på Henie Onstad Kunstsenter, der kimen til samarbeidsmodellen til Ultima-festivalen ble lagt gjennom opprettelse av partnerskap med en rekke musikkinstitusjoner i Oslo-området. En viktig samarbeidspartner i dette arbeidet var foreningen Ny Musikk. Hun var direktør og kunstnerisk leder for Ultima i en viktig oppbyggingsperiode, hvoretter hun flyttet til Stockholm, der hun var administrerende direktør for Stockholms Konserthus/Kungliga Filharmonikerna.

  • Drawings, for symfonisk blåseorkester (2018)
  • Leaves, for viola bastarda (2016)
  • Runner's Blues, for symfonisk blåseorkester (2012)
  • vsprs, for fiolin, bratsj og cello (2007)
  • In memoriam, for solo blokkfløyte (2004)
  • Terra, for sinfonietta (1998)
  • Cantos, for orkester (1993)
  • Flores, for klaver og strykeorkester (1992)Sug for slagverk og symfonisk blåseorkester (1990)
  • Flow, for solo marimba (1990)
  • Signs and Pictures, for piano (1989)
  • Saisir, for lite symfoniorkester/kammerorkester (1987/88)
  • Sorti, for strykekvartett (1987)
  • Nenia, for orkester (1986)
  • Right After, for fløyte, klarinett, fiolin, cello og piano (1985)
  • Anima, for orkester (1984)
  • Chain, for piano (1983)
  • Faser, for orkester (1980)
  • Touche, for double bass. Bjørn Ianke. Simax, 2003.
  • Flow, for marimba. Hans-Kristian Kjos Sørensen. BIS, 2002.
  • Saisir, for sinfonietta. Oslo Sinfonietta, Christian Eggen. Aurora, 1998.
  • Chain, for piano. Håkon Austbø. Aurora, 1998.
  • Terra, for sinfonietta. BIT 20 ensemble, Ingar Bergby. Octavia Spex SACD Ovem – 00036
  • Flores, for piano og strykeorkester. Håkon Austbø, Oslo Sinfonietta, Christian Eggen. Aurora, 1998.
  • Voci, for sinfonietta. Oslo Sinfonietta, Christian Eggen. Aurora, 1998.
  • Flow, for marimba. Tomas Nilsson. Aurora, 1998.
  • Bewegt, for sinfonietta. Oslo Sinfonietta, Christian Eggen. Aurora, 1998.
  • Sorti, Cikada Strykekvartett. Aurora, 1990.
  • Norsk Komponistforening, styreleder, 2012–2016
  • TONO, styreleder, 2009–2011
  • Stockholms Konserthus/Kungliga Filharmonikerna, adm. direktør, 1999–2002
  • Ultima – Oslo Contemporary Music Festival, direktør og kunstnerisk leder 1994–1998
  • MIC Norsk musikkinformasjon, styreleder, 1993–1996
  • Henie Onstad Kunstsenter, musikkoordinator, 1983–1987
  • Ny Musikk, president, 1976–1978
  • 1985: Årets verk (Norsk komponistforening), for Right After
  • 1989: Årets verk (Norsk komponistforening), for strykekvartetten Sorti
  • Medlem av Kungliga Musikaliska Akademien siden 2001

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.