En opinionsleder er en person som øver innflytelse på andres holdninger eller påvirker deres beslutninger.

Betydningen av opinionsledere som mellomledd mellom avsender og mottaker i massekommunikasjon bygger på en antakelse om at mottakerens reaksjon vil være avhengig av opinionslederes tolkning og videreformidling av budskapet. En opinionsleder vil av andre oftest oppfattes å ha større troverdighet enn en merkantil avsender. For markedsførere er det viktig å kunne identifisere og nå frem med budskap til «opinionsledere» som andre i målgruppen har som referanse for råd og anbefalinger.

En influenser er en opinionsleder og brukes særlig om personer som ytrer seg offentlig i sosiale medier for å påvirke holdninger og handlinger hos sine følgere eller lesere. Relasjonen mellom influenseren og følgerne består ofte av respekt og tillit. Ved å utnytte troverdigheten til influensere kan en markedsfører effektivt påvirke målgruppene sine.

Betalt reklameblogger eller i sosiale medier som Instagram og TikTok kan bryte med Markedsføringsloven når innholdet skjules at det er betalt for.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg