veioppmerking
Veioppmerking kan være både linjer, symboler og tekst som er malt på veien. Foto fra E6 ved Brattlikollen utenfor Oslo sentrum.

Veioppmerking er oppmerking utført på vegdekket med maling, termoplast eller andre egnede materialer, etter vedtak av rette myndighet. Veioppmerkingssystemet er en del av det totalsystemet som informerer, varsler, leder og styrer trafikantene, på linje med trafikkskilt og trafikklys. Veioppmerking består av linjer, symboler og tekst.

Regelverket om veioppmerking er gitt i vegtrafikkloven og skiltforskriften fastsatt av Samferdselsdepartementet 7. oktober 2005. Skiltforskriften fastsetter hvilken myndighet som kan treffe vedtak om veioppmerking. Vegdirektoratet har fastsatt tekniske normalbestemmelser for veioppmerking.

Historikk

I USA ble malte midtlinjer først brukt i 1911 langs Trentons River Road i Wayne County, Michigan. Edward N. Hines så i 1911 en melkvogn som lekket og la igjen en hvit linje med melk på veien, og da fikk han ideen om en linje midt på veien for å skille toveiskjøring.

Veioppmerking er avhengig av at veien har fast dekke, enten asfalt eller oljegrus. Før andre verdenskrig var det bare en liten del av det norske veinettet som hadde slikt dekke. Internasjonalt kom visse bestemmelser om kjørebaneoppmerking inn multilaterale overenskomster om veitrafikken fra 1949. På grunn av forholdene i Norge ledet dette kun til en viss oppmerking av gangfelt, særlig i de største byene etter krigen. Nærmere bestemmelser om veioppmerking ble først inntatt i trafikkregler fra 1957.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Helde, Roger (2019): Juss i veitrafikk og trafikkopplæring. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245023084, Finn boken

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg