Trafikklys
.
trafikklys

Forgjengerovergang regulert med trafikklys, Amsterdam, Nederland.

Av .
Lisens: CC BY 2.0

Trafikklys er et elektrisk lyssignalsystem som brukes for å regulere kjørende og gående trafikk. Signalregulering skal ivareta trafikksikkerheten, og kan være et virkemiddel for å effektivisere trafikkavviklingen. Trafikklys og trafikksignalanlegg er en del av totalsystemet som informerer, varsler, leder og styrer trafikantene, på linje med trafikkskilt og veioppmerking.

Regelverket for signalregulering er gitt i vegtrafikkloven og skiltforskriften fastsatt av Samferdselsdepartementet 7. oktober 2005. De enkelte trafikklyssignal er definert i skiltforskriften, og forskriften fastsetter hvilke myndigheter som kan treffe vedtak om å sette opp eller å ta ned trafikklyssignal for offentlig og privat veg.

Signal med fast lys

Dette omfatter trelyssignal, tolyssignal, pil-, sykkel- og fotgjengersignal, kjørefeltsignal og signal for kollektivtrafikk.

Mest vanlig er trelyssignal i vei- eller gatekryss. Ved rødt lys må kjørende ikke passere hovedsignal eller stopplinje. Gående må ikke krysse kjørebanen dersom dette vil være til hinder for kjørende eller innebære fare. Rødt og gult lys har samme betydning som rødt lys, men varsler at veksling til grønt lys snart vil skje. Ved grønt lys kan kjørende passere signal eller stopplinje dersom veien er fri. Gående kan krysse kjørebane og sykkelbane. Gult lys alene varsler at veksling til rødt lys vil skje straks og at kjørende skal stanse. Kjørende kan likevel passere dersom kjøretøyet er nådd så langt frem at stans ikke kan skje uten fare.

Signal for kollektivtrafikk

Signal for kollektivtrafikk har tre hvite lysåpninger og gjelder bare for trafikk i felt reservert for kollektivtrafikk.

Tolyssignal viser fast rødt eller fast grønt lys og benyttes ved bomanlegg, fergeleie og lignende der ankommende trafikk har lav hastighet.

Signal med blinkende lys

Signal med blinkende lys viser rødt, hvitt eller gult lys. Rødt blinksignal viser ett eller to vekselvis blinkende, røde lys og benyttes ved planoverganger, flyplasser, stasjoner for utrykningskjøretøyer og lignende.

Historikk

Den engelske jernbaneingeniøren John Peake Knight (1828–1886) regnes som oppfinneren av trafikklys. Knight foreslo i 1866 et signalanlegg for å regulere hestetrafikken og redusere antall trafikkulykker i London. Verdens første trafikklys ble satt opp 9. desember 1868 nær Westminster Bridge i London, i krysset mellom Great George Street og Bridge Street. Dette besto av en gasslampe som viste et rødt og et grønt signal. I 1869 eksploderte gasslampen og såret politimannen som opererte det.

Den amerikanske politimannen Lester Farnsworth Wire (1887–1958) fant opp det rød-grønne elektriske trafikklyset i 1912, og dette ble første gang tatt i bruk 5. august 1914 i Cleveland, Ohio, USA.

I Norge ble trafikklyssignal første gang tatt i bruk i Oslo i 1935 eller 1936.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Litteratur

  • Helde, Roger (2019): Juss i veitrafikk og trafikkopplæring – med innføring i juridisk metode, forvaltningsrett, strafferett og bilansvaret. Fagbokforlaget. ISBN: 9788245023084, Finn boken

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg