I sosiologi og statsvitenskap brukes systembegrepet for å beskrive relasjoner som er fastere enn sosiale mønstre eller strukturer, men ikke nødvendigvis så uforanderlige som enkelte naturbestemte systemer.

I noe løsere forstand kan man snakke om for eksempel utdanningssystemet eller transportsystemet, og da menes det helst at ulike deler er gjensidig avhengige av hverandre, slik at delene ikke kan forandres vilkårlig uten at det får følger for de andre delene og for helheten.

I andre sammenhenger kan bestemte grupper bli analysert som sosiale systemer. Da menes det at gruppedeltagernes roller står i et gjensidig definert forhold til hverandre.

I kybernetisk systemforskning har det vært satt opp visse vilkår som må være innfridd for at grupper eller institusjoner bør analyseres som systemer. Et system skal ha oppgaver overfor andre systemer innenfor en større helhet, forholdet til andre systemer skal være preget av en viss avgrensning, de indre relasjoner står i et gjensidig avhengighetsforhold til hverandre, samtidig som systemet har mekanismer for egen opprettholdelse eller reproduksjon over tid.

Graden av åpenhet i forhold til omliggende systemer kan variere; blant annet vil hierarkiske systemer fungere annerledes enn mer egalitære systemer. En utviklet selvreferanse kan øke evnen til å motta og integrere impulser fra omverdenen.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

1. desember 2016 skrev Nora Bøyesen

Hei! Hvordan fungerer skolen som et sosiat system?

1. desember 2016 svarte Aksel Tjora

Analyser da skolens aktører (lærere, elever, foreldre) og avhengigheter mellom dem, samt betydningen av mekanismer (karakterer, timeplan, pensum, etc). Se også på skolens relasjon til samfunnet ellers: Hva bidrar den til i samfunnet (som et overordnet system) eller til arbeidslivet (som et relatert system)? Lykke til!

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.