Rundkjøring, trafikkanlegg hvor kjøretøyene kjører rundt en sirkelrund «øy» som er anlagt eller avmerket i kjørebanen. Fordeler med dagens rundkjøringer i forhold til andre typer veikryss er økning i trafikkapasiteten og reduksjon i antall alvorlige ulykker med personskade. Ulykkesreduksjonen skyldes bl.a. at farten er lavere ved kjøring inn i rundkjøring enn i vanlig kryss.

Rundkjøring skiltes med skiltet Påbudt rundkjøring, supplert med skiltet Vikeplikt. Det er dermed vikeplikt for å kjøre inn i rundkjøringen. Kjørende som er inne i rundkjøringen, har forkjørsrett for kryssende trafikk som skal inn, selv om den kjørende fortsetter rundt i rundkjøringen forbi flere avkjøringer. det er viktig å blinke når man skal ut av rundkjøringen.

De første rundkjøringene ble introdusert i Frankrike i 1870-årene av arkitekten Eugene Henard (1848–1923). I USA tegnet William Phelps Eno (1858–1945) Colmbus Circle i New York City som landets første rundkjøring (1904). De første rundkjøringene, som ofte var store, de kunne være 100 m i diameter, hadde imidlertid en alvorlig svakhet, de var beregnet på høy fart, og de kjøretøyene som var inne i rundkjøringene hadde vikeplikt for kjøretøyer på vei inn. Dette førte til trafikkork og et stort antall kollisjoner, og de ble etter hvert vurdert som mislykkede. I 1950-årene begynte man å gå fra dem som egnede kryssløsninger. 1960-årene kom den moderne, vesentlig mindre typen rundkjøring, først i Storbritannia. Nå fikk bilene som skulle inn i rundkjøringen vikeplikt for bilene inne i rundkjøringen, noe som førte til mindre fart, færre kollisjoner og bedre trafikkflyt. Fra denne tiden har slike rundkjøringer i stadig større utstrekning blitt tatt i bruk som kryssløsninger, i mange tilfeller til erstatning for tidligere lysregulerte kryss.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.