Artikkelstart
Risikostyring handler om hvordan vi styrer risiko, det vil si hvilke løsninger vi velger og hvilke tiltak vi setter inn for å finne «riktig» risiko, som balanserer ønskene om å skape verdier og å unngå skader og tap.
Sentrale elementer i risikostyringen er:
- risikoanalyser og –vurderinger
- risikohåndtering
- risikoakseptering
- risikokommunikasjon
Risikohåndteringen omfatter blant annet fjerning av risiko, reduksjon av risiko og overføring av risiko (typisk ved forsikring).
En vanlig prosess for å styre risikoen inneholder fire hovedsteg:
- problemstilling og alternativer
- mål og kravutarbeidelse
- bruk av ulike former for analyser og vurderinger
- beslutningstakers gjennomgang og beslutning.
Ordet risikostyring er et faglig begrep. I dagligtalen snakker folk om å redusere risiko, kontrollere risiko, og så videre.
Kommentarer
Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.
Du må være logget inn for å kommentere.