Ordet risikostyring er et faglig begrep. I dagligtalen snakker folk om å redusere risiko,  kontrollere risiko og så videre. 

Risikostyring handler om hvordan vi styrer risiko, det vil si hvilke løsninger vi velger og hvilke tiltak vi setter inn for å finne «riktig» risiko, som balanserer ønskene om å skape verdier og å unngå skader og tap.  

Sentrale elementer i risikostyringen er: risikoanalyser og –vurderinger, risikohåndtering, risikoakseptering og risikokommunikasjon. Risikohåndteringen omfatter blant annet fjerning av risiko, reduksjon av risiko og overføring av risiko (typisk ved forsikring).

En vanlig prosess for å styre risikoen inneholder fire hovedsteg:

  • problemstilling og alternativer
  • mål og kravutarbeidelse  
  • bruk av ulike former for analyser og vurderinger
  • beslutningstakers gjennomgang og beslutning.
  • Aven, T. (2015) Risikostyring. 2. Utgave, Universitetsforlaget. 
  • ISO (2009) Risk Management – Principles and Guidelines. ISO 31000:2009.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.