Ordet risikostyring er et faglig begrep. I dagligtalen snakker folk om å redusere risiko,  kontrollere risiko og så videre. 

Risikostyring handler om hvordan vi styrer risiko, det vil si hvilke løsninger vi velger og hvilke tiltak vi setter inn for å finne «riktig» risiko, som balanserer ønskene om å skape verdier og å unngå skader og tap.  

Sentrale elementer i risikostyringen er: risikoanalyser og –vurderinger, risikohåndtering, risikoakseptering og risikokommunikasjon. Risikohåndteringen omfatter blant annet fjerning av risiko, reduksjon av risiko og overføring av risiko (typisk ved forsikring).

En vanlig prosess for å styre risikoen inneholder fire hovedsteg:

  • problemstilling og alternativer
  • mål og kravutarbeidelse  
  • bruk av ulike former for analyser og vurderinger
  • beslutningstakers gjennomgang og beslutning.
  • Aven, T. (2015) Risikostyring. 2. Utgave, Universitetsforlaget. 
  • ISO (2009) Risk Management – Principles and Guidelines. ISO 31000:2009.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.