Merket for retusjert reklame.
Av .

Markedsføringsloven krever fra 1. juli 2022 at alle bilder som skal brukes i markedsføring og reklame der en kropps fasong, størrelse eller hud har blitt endret ved retusjering eller annen form for manipulering, skal merkes med et standardmerke.

Kravet skal bidra til å bevisstgjøre forbrukeren om at reklame ikke nødvendigvis viser personer slik de ser ut i virkeligheten. Formålet med regelverket er å motvirke kroppspress, først og fremst blant barn og unge.

Merkeplikten gjelder næringsdrivende som er etablert i Norge og i utlandet, forutsatt at reklamen er rettet mot forbrukere i Norge. Kravet gjelder all reklame som brukes blant annet på norske nettsider, i blader, aviser og plakater. Regelverket omfatter også aktører med medvirkningsansvar, såsom reklamebyråer, redaktører, mediehus, formidlere eller gårdeiere.

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg