Gullbarbie

Gullbarbie er en kampanje startet av Press som en motvekt til reklamepress og usunne skjønnhetsidealer innen markedsføring. Prisen, en gullfarget Barbie-dukke, utdeles hver høst til den aktøren som «er best på å få ungdom til å føle seg verst». Vinneren kåres etter en avstemning blant ungdom. I 2020 ble det nominert 9500 aktører til prisen.

Vinnere

  • 2020: Blogg.no vant på grunn av manglende retningslinjer og fordi barn og unge blir utstatt for markedsføring av kosmetiske inngrep gjennom bruk av rollemodeller. Blogginnlegg og kommersielt samarbeid er ofte dårlig merket.
  • 2019: Victoria's Secret fikk prisen for andre gang og har lenge vært det største moteshowet i verden, hvor de illustrerer en «fantasi». Direktøren har selv sagt at transpersoner og «tjukke» personer ikke er velkomne i deres moteshow. Victoria's Secrets gammeldagse syn på kjønn, og ensidige skjønnhetsideal utestenger mangfoldet i samfunnet.
  • 2018: Bik Bok vant for sin fremstilling av svært ensidige idealer for å selge klær til unge jenter. Reklamene retter seg mot en ung målgruppe og de ensidige idealene gjenspeiles også i klesstørrelsene.
  • 2017: Nettavisen, med sine kjønnsdelte undersider Side2 og Side3, for å opprettholde gamle kjønnsroller og publisere seksualiserte saker.
  • 2016: Dagbladet for forsider som ofte preges av ensidige idealer, seksualisering, gamle kjønnsroller, kvinner som illustrasjon for irrelevante saker og et stort fokus på vekt og slanking.
  • 2015: Elevkalenderen, full av reklame og deles ut ved skolestart.
  • 2014: Russedress for seksualisering av russetiden.
  • 2013: Victoria's Secret for idoliseringen av syltynne supermodeller i kampanjen «Not a body for everybody».
  • 2012: Jack & Jones for seksuelt innhold og kvinnetrakassering i kampanjen «Fitness Club».
  • 2011: Diesel for kampanjen «Sex Sells».

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg