Gullbarbiedukken
Gullbarbie er prisen som går til de som er best på å få ungdom til å føle seg verst.

Gullbarbie er en kampanje startet av Redd Barnas ungdomsorganisasjon Press som en motvekt til reklamepress og usunne skjønnhetsidealer innen markedsføring. Prisen, en gullfarget Barbie-dukke, utdeles hver høst til den aktøren som «er best på å få ungdom til å føle seg verst». Vinneren kåres etter en avstemning blant ungdom. I 2020 ble det nominert 9500 aktører til prisen.

Vinnere

  • 2024: Motegiganten Shein fikk prisen for måten de bruker influensere og sosiale medier til å skape kjøpe- og klespress blant unge. Ultra-fast fashion-selskapet har stor innflytelse på hvor tilgjengelig og synlig trender er for et ungt publikum.
  • 2023: Ex on the Beach Norge fikk prisen fordi de spiller på barn og unges usikkerhet og skaper sexpress, og som en stor aktør er de en del av årsaken til det seksualiserte mediebildet.
  • 2022: Det italienske klesmerket Brandy Melville fikk prisen fordi det kun har klær i 'onesize'-størrelse, én størrelse som kun passer til en slank kropp.
  • 2021: Sophie Elise AS fikk prisen på grunn av det unødvendige fokuset på seksualisering og kropp, og fordi influenserbedriften ikke er sitt ansvar bevisst, gitt den påvirkningskraften den har på barn og unge.
  • 2020: Blogg.no vant på grunn av manglende retningslinjer og fordi barn og unge blir utsatt for markedsføring av kosmetiske inngrep gjennom bruk av rollemodeller. Blogginnlegg og kommersielt samarbeid er ofte dårlig merket og skilt fra hverandre.
  • 2019: Victoria's Secret fikk prisen for andre gang og har lenge vært det største moteshowet i verden, hvor de illustrerer en «fantasi». Direktøren har selv sagt at transpersoner og «tjukke» personer ikke er velkomne i deres moteshow. Victoria's Secrets gammeldagse syn på kjønn, og ensidige skjønnhetsideal utestenger mangfoldet i samfunnet.
  • 2018: Bik Bok vant for sin fremstilling av svært ensidige idealer for å selge klær til unge jenter. Reklamene retter seg mot en ung målgruppe og de ensidige idealene gjenspeiles også i klesstørrelsene.
  • 2017: Nettavisen, med sine kjønnsdelte undersider Side2 og Side3, for å opprettholde gamle kjønnsroller og publisere seksualiserte saker.
  • 2016: Dagbladet for forsider som ofte preges av ensidige idealer, seksualisering, gamle kjønnsroller, kvinner som illustrasjon for irrelevante saker og et stort fokus på vekt og slanking.
  • 2015: Elevkalenderen, full av reklame og deles ut ved skolestart.
  • 2014: Russedress for seksualisering av russetiden.
  • 2013: Victoria's Secret for idoliseringen av syltynne supermodeller i kampanjen «Not a body for everybody».
  • 2012: Jack & Jones for seksuelt innhold og kvinnetrakassering i kampanjen «Fitness Club».
  • 2011: Diesel for kampanjen «Sex Sells».

Les mer i Store norske leksikon

Eksterne lenker

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg