Kampanje startet av Press som en motvekt til reklamepress og skjønnhetsidealer innen markedsføring. Prisen, en gullfarget Barbie-dukke utdeles hver høst til den aktør som «er best på å få ungdom til å føle seg verst.» Vinneren kåres etter en avstemning blant ungdom.

Vinnere:

2015: Dagbladet for forsider preget av ensidige idealer, gamle kjønsroller, seksualisering og fokus på vekt og slanking.

2014: Elevkalenderen, full av reklame og deles ut ved skolestart.

2013: Russedress for seksualisering av russetiden.

2012: Victoria's Secret for idoliseringen av syltynne supermodeller i kampanjen «Not a body for everybody.»

2011: Jack & Jones for seksuelt innhold og kvinnetrakassering i kampanjen «Fitness Club.»

2010: Diesel for kampanjen «Sex Sells.»

Anbefalte nettsteder:

www.press.no

www.gullbarbie.no

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.