Kampanje startet av Press som en motvekt til reklamepress og skjønnhetsidealer innen markedsføring. Prisen, en gullfarget Barbie-dukke utdeles hver høst til den aktør som «er best på å få ungdom til å føle seg verst.» Vinneren kåres etter en avstemning blant ungdom.

Vinnere:

2015: Dagbladet for forsider preget av ensidige idealer, gamle kjønsroller, seksualisering og fokus på vekt og slanking.

2014: Elevkalenderen, full av reklame og deles ut ved skolestart.

2013: Russedress for seksualisering av russetiden.

2012: Victoria's Secret for idoliseringen av syltynne supermodeller i kampanjen «Not a body for everybody.»

2011: Jack & Jones for seksuelt innhold og kvinnetrakassering i kampanjen «Fitness Club.»

2010: Diesel for kampanjen «Sex Sells.»

Anbefalte nettsteder:

www.press.no

www.gullbarbie.no

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.