Gullbarbie er en kampanje startet av Press som en motvekt til reklamepress og usunne skjønnhetsidealer innen markedsføring. Prisen, en gullfarget Barbie-dukke, utdeles hver høst til den aktøren som «er best på å få ungdom til å føle seg verst». Vinneren kåres etter en avstemning blant ungdom.

2019: Victoria's Secret fikk prisen for andre gang og har lenge vært det største moteshowet i verden, hvor de illustrerer en «fantasi». Direktøren har selv sagt at transpersoner og «tjukke» personer ikke er velkomne i deres moteshow. Victoria's Secrets gammeldagse syn på kjønn, og ensidige skjønnhetsideal utestenger mangfoldet i samfunnet.

2018: Bik Bok vant for sin fremstilling av svært ensidige idealer for å selge klær til unge jenter. Reklamene retter seg mot en ung målgruppe og de ensidige idealene gjenspeiles også i klesstørrelsene.

2017: Nettavisen, med sine kjønnsdelte undersider Side2 og Side3, for å opprettholde gamle kjønnsroller og publisere seksualiserte saker.

2016: Dagbladet for forsider som ofte preges av ensidige idealer, seksualisering, gamle kjønnsroller, kvinner som illustrasjon for irrelevante saker og et stort fokus på vekt og slanking.

2015: Elevkalenderen, full av reklame og deles ut ved skolestart.

2014: Russedress for seksualisering av russetiden.

2013: Victoria's Secret for idoliseringen av syltynne supermodeller i kampanjen «Not a body for everybody».

2012: Jack & Jones for seksuelt innhold og kvinnetrakassering i kampanjen «Fitness Club».

2011: Diesel for kampanjen «Sex Sells».

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.