EUR-paller
Det er returordninger for brukte paller, bildet viser merkede EUR-paller.
EUR-paller
Av .

Returlogistikk er retur av handelsvarer og/eller lastbærere, som for eksempel paller, bur, kasser og stativer for hengende klær samt annen emballasje. Det er egne returregler for henholdsvis varene og lastbærerne.

Retur kan også omfatte håndtering av avfall og emballasje.

Angrerett

Retur av handelsvarer (angrerett) kan for eksempel skyldes feil ved varene, eller at kunden har en angrefrist og kan returnere varene uten nærmere begrunnelse. Innen netthandel er det utviklet ordninger som gjør at varer enkelt kan returneres, men også andre butikker og næringsdrivende har returordninger for kunder.

De fleste butikker tar varer i retur så sant varen er ubrukt og uskadet. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at man kan regne med å få bytte varen. Kunden har en angrerett når:

  • kjøpet har blitt gjort over internett eller via telefon (og næringsdrivende har lagt opp til at salget skal skje på den måten), eller
  • kjøpet foregikk hjemme, på gaten eller stand – og det er handlet for over 300 kroner.

Angreretten gjelder i EØS-landene.

Forbrukerkjøpsloven regulerer forholdet mellom private og næringsdrivende. Loven har regler om avbestilling og angrerett, men det kan være varer som er unntatt fra angreretten. Dette gjelder for eksempel varer som er laget etter anvisning fra forbruker, spesielt forseglede varer eller varer med kort holdbarhet. Angrefristen er normalt 14 dager.

Retursystem for lastbærere

I retursystemer for lastbærere skal butikk eller distributør sørge for at lastbærerne går samme vei tilbake som de kom.

Paller kan være laget både i plast og tre, som gjerne har egne returordninger. Det skilles mellom vasket pall, standard pallkvalitet og pall for vask/reparasjon. Gjenbruk av paller krever nøye rengjøring og hygiene. Det forutsettes at paller som returneres er «trafikkdugelig». Det vil si uten skade.

Returavtaler fremgår ofte som et eget punkt i transportavtaler.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg