Responstid, tiden det tar fra en forespørsel sendes til en datamaskin til svaret foreligger. Responstiden i et nettverk avhenger av hvor belastet maskinen man prøver å kontakte er i forhold til kapasiteten, av båndbredden på forbindelsen mellom maskinene i forhold til den datamengden som forbindelsen skal håndtere, eventuelt også av spesielle prioriteringsregler i nettet.

Innen netthandel er kjappe responstider påkrevet for å gi kunden en tilfredsstillende brukeropplevelse, og det skal ikke mange sekunders ekstra venting til før kunden velger en konkurrerende nettbutikk. Å sikre at responstiden så sjelden som mulig overstiger bestemte terskelverdier, er blitt et eget fagfelt innen IKT. I avtaler der bedrifter utveksler tjenester over nettet, blir man gjerne enige om et garantert minstenivå på tjenesten, i såkalte tjenestenivåavtaler (på engelsk service level agreement). For å sikre lav responstid på viktige tjenester, kan man prioritere mellom visse typer trafikk, for eksempel må IP-telefoni alltid prioriteres høyt, mens store filnedlastinger kan prioriteres lavt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.