Responstid, tiden det tar fra en forespørsel sendes til en datamaskin til svaret foreligger. Responstiden i et nettverk avhenger av hvor belastet maskinen man prøver å kontakte er i forhold til kapasiteten, av båndbredden på forbindelsen mellom maskinene i forhold til den datamengden som forbindelsen skal håndtere, eventuelt også av spesielle prioriteringsregler i nettet.

Innen netthandel er kjappe responstider påkrevet for å gi kunden en tilfredsstillende brukeropplevelse, og det skal ikke mange sekunders ekstra venting til før kunden velger en konkurrerende nettbutikk. Å sikre at responstiden så sjelden som mulig overstiger bestemte terskelverdier, er blitt et eget fagfelt innen IKT. I avtaler der bedrifter utveksler tjenester over nettet, blir man gjerne enige om et garantert minstenivå på tjenesten, i såkalte tjenestenivåavtaler (på engelsk service level agreement). For å sikre lav responstid på viktige tjenester, kan man prioritere mellom visse typer trafikk, for eksempel må IP-telefoni alltid prioriteres høyt, mens store filnedlastinger kan prioriteres lavt.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.