I dagligtale bare konsulent, tittel på en ansatt i et reklamebyrå som fungerer som en rådgiver for en annonsør i forbindelse med planlegging, budsjettering, overvåking og gjennomføring av reklamekampanjer. I byrået vil oppgaven både være å ivareta annonsørens interesser og formidle byråets løsningsforslag innenfor avtalte budsjettrammer.

En byråkonsulent kan i dag ha topp utdanning innen markedskommunikasjon fra Norges Markedshøyskole, NMH/BI, Norges Handelshøyskole eller tilsvarende fra andre høyskoler i Norge og andre land. Norges Markedshøyskole har røtter tilbake til Reklameskolen som ble grunnlagt på Oslo Børs i 1918.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.