Omvendt undervisning er en pedagogisk metode som innebærer at elevene/studentene blir introdusert til det nye fagstoffet hjemme i forkant av undervisningen i klasserommet. Introduksjonen av fagstoffet kan skje ved hjelp av videoforelesninger, podkast, eller multimodale (sammensatte) tekster. Tiden i klasserommet brukes til elev-/studentaktive læringsmetoder, oppgaveløsning, diskusjon, samarbeid og veiledning fra læreren. Det er viktig å se på undervisningsopplegget som helhet. Det studentene gjør utenfor klasserommet må være en viktig del av opplegget i klasserommet.

Faktaboks

Også kjent som

engelsk: flipped classroom

Hensikten ved denne metoden er å snu opp-ned på det som tradisjonelt gjøres i forelesningen og hjemme. Tanken er at læreren bryter vekk fra enveiskommunikasjon til mer undervisning i form av veiledning tilpasset elevenes/studentenes behov.

Det finnes flere måter å gjennomføre omvendt undervisning på. Metoden som de fleste er kjent med er korte videoforelesninger. Videoformatet gir en mulighet for spoling og repetisjon, noe som bidrar til at større deler av undervisningen blir tilpasset elevenes/studentenes eget tempo. I tillegg trenger eleven ikke å multitaske i løpet av forelesningen (for eksempel ta notater mens læreren snakker) ettersom det er mulig å sette videoen på pause. Det er avgjørende at videosnutter er korte (ca. 10 minutter eller kortere). Det er viktig å tilby elevene/studentene en form for refleksjon eller selvvurdering i forbindelse med videoforelesningen, for eksempel en quiz eller et tankekart. En stor fordel av denne metoden er at læringen kan skje uavhengig av tid og sted fordi undervisningsmaterialet ligger alltid tilgjengelig på nett.

Samtidig er det viktig å være bevisst på at omvendt undervisning krever en viss grad av selvregulering og varierte læringsstrategier av elevene/studentene. Omvendt undervisning kan oppleves som noe uforutsigbart av elevene/studentene som er vant til formidlingspedagogikk. Det er avgjørende å forklare metoden til elevene/studentene og forberede dem på læringsaktivitetene som de skal jobbe med på egen hånd utenfor klasserommet.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg