Multitasking viser til det å utføre flere oppmerksomhetskrevende oppgaver eller ferdigheter samtidig. I praksis multitasker vi ofte i dagliglivet, som når vi kjører bil og samtidig snakker med passasjeren.

Multitasking foregår relativt lett når to eller flere ferdigheter er godt innlærte og kan utføres med liten grad av oppmerksomhet, som i eksemplet med bilkjøring og konversasjon. Men en kjøreskoleelev vil av samme grunn ikke så lett kunne konversere med kjørelæreren – her kreves mye mer av oppmerksomhetsressursene til kjøringen.

Multitasking foregår lettere hvis ferdighetene man utfører samtidig ikke konkurrerer mot hverandre, som når man hører musikk og vasker gulvet. Motsatt er det vanskelig å lese en tekst hvis man samtidig hører nyhetene på radio.

Fordi oppmerksomhet er en begrenset ressurs, vil det å utføre flere oppgaver samtidig generelt medføre redusert prestasjon. Eksempelvis vil det å snakke i mobiltelefonen samtidig som man kjører bil gå ut over kjøreferdighetene: Man blir mindre oppmerksom, man reagerer langsommere og gjør flere feil. Forskning viser at dette gjelder selv om man bruker hands-free.

Mange har en feilaktig oppfatning av egen evne til å multitaske. Eksempelvis vil studenten som sjekker Facebook under en forelesning kunne tro at dette ikke går ut over hva man oppfatter av fagstoff. Forskning viser at dette er en feiloppfatning. Hvis man skal utføre en kompleks oppgave, som å lese, skrive, høre et foredrag med ny informasjon, og lignende, er altså budskapet klart: Legg bort alt annet, og fokuser bare på den komplekse oppgaven.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.