Problembasert læring, arbeidsmåte som er karakterisert ved elevaktivitet og formulering av problemet eller fenomenet fra praksisfeltet som skal undersøkes. Elevene diskuterer det aktuelle problemet, prøver ut forskjellige forklaringer og beskriver de underliggende prosessene eller prinsippene som kan forklare problemet. Mye brukt i videregående skole og høyere utdanning.

Problembasert læring, undervisningsmetode som i medisinsk sammenheng karakteriseres ved at pasientproblemer brukes som utgangspunkt for studentene. Metoden bygger på oppgaver som studentgrupper skal løse under veiledning. Ved hjelp av en trinnvis tilnærming som starter med avklaring av begreper og problemer, og som inkluderer formulering av læringsmål og innhenting av informasjon, skal studentene anvende den nye kunnskapen på det aktuelle problemet. Selve tilegnelsen av ny kunnskap skjer individuelt, og i gruppen drøftes oppgaven i lys av den nye kunnskapen.

Problembasert læring forutsetter at også annen undervisning enn gruppearbeidet organiseres ut ifra problemer og oppgaver. Dette medfører bl.a. en tverrfaglig organisering av undervisningen.

Problembasert læring er blitt innført i medisinstudiet og annen helsefaglig utdanning på grunn av kritikk av studentenes manglende evne til å bruke sine kunnskaper i praktiske situasjoner.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.