Motivundersøkelser er en gren av markedsforskningen som anvender dybde- og sosialpsykologiske erfaringer for å finne frem til den dypereliggende motivering for forbrukeres og forhandleres atferd.

Faktaboks

Uttale
motˈivundersøkelser

Det kan for eksempel være undersøkelser der en ønsker å finne ut hva som påvirker folks motivasjon når det gjelder hvor de vil bo, og hvor de ønsker å tilbringe ferie og fritid.

Selve begrepet motivundersøkelser brukes tilsynelatende mindre i nyere markedsforskning, men forbrukeres motiver og atferd er likevel et sentralt tema for slik forskning. Begreper som dybdeintervjuer, fokusgruppe-intervjuer og kvalitative markedsundersøkelser brukes også om forskning der formålet er å utforske dypereliggende motiver for forbrukeratferd.

Motivundersøkelser kan også brukes om undersøkelser av motiver innenfor kunst og litteratur.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg