motivundersøkelser

Motivundersøkelser er en gren av markedsforskningen som anvender dybde- og sosialpsykologiske erfaringer for å finne frem til den dypereliggende motivering for forbrukeres og forhandleres atferd.

Faktaboks

Uttale
motˈivundersøkelser

Det kan for eksempel være undersøkelser der en ønsker å finne ut hva som påvirker folks motivasjon når det gjelder hvor de vil bo, og hvor de ønsker å tilbringe ferie og fritid.

Selve begrepet motivundersøkelser brukes tilsynelatende mindre i nyere markedsforskning, men forbrukeres motiver er likevel et sentralt tema for slik forskning. Begreper som dybdeintervjuer, fokusgruppe-intervjuer og kvalitative markedsundersøkelser brukes også om forskning der formålet er å utforske dypereliggende motiver for forbrukeratferd.

Motivundersøkelser kan også brukes om undersøkelser av motiver innenfor kunst og litteratur.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentaren din publiseres her. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg