Motivundersøkelser er en gren av markedsforskningen som anvender dybde- og sosialpsykologiske erfaringer for å finne frem til den dypereliggende motivering for forbrukeres og forhandleres atferd.

Det kan for eksempel være undersøkelser der en ønsker å finne ut hva som påvirker folks motivasjon når det gjelder hvor de vil bo, og hvor de ønsker å tilbringe ferie og fritid.

Selve begrepet motivundersøkelser brukes tilsynelatende mindre i nyere markedsforskning, men forbrukeres motiver er likevel et sentralt tema for slik forskning. Begreper som dybdeintervjuer, fokusgruppe-intervjuer og kvalitative markedsundersøkelser brukes også om forskning der formålet er å utforske dypereliggende motiver for forbrukeratferd.

Motivundersøkelser kan også brukes om undersøkelser av motiver innenfor kunst og litteratur.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.