Markedsforskning, systematisk innhenting og analyse av markedsinformasjon for å 1) identifisere og definere aktuelle problemstillinger om markedsforhold, 2) skape, forbedre og evaluere ulike markedsføringstiltak og 3) overvåke og kontrollere markedsføringsprosessen. Det kan være undersøkelser om livsstil, holdninger og kjøpevaner i en målgruppe, eller analyser av en merkevares omdømme (image). Innhentingen kan foretas via telefon, Internett, post eller personlig intervju, eller ved hjelp av fokusgruppe, observasjonsmetode eller eksperiment. Det kan også være analyser av data i egne databaser eller annen tilgjengelig markedsinformasjon. Markedsforskning bygger på samfunnsvitenskapelige modeller og metoder og foretas gjerne av profesjonelle institutter som Ipsos, Nielsen Media Research eller TNS-Gallup. Se meningsmåling. Se også intervju, survey-metode, spørreskjemametode, enquête, fokusgruppe og samfunnsforskning.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.