Markedsforskning er en systematisk innhenting og analyse av markedsinformasjon for å 1) identifisere og definere aktuelle problemstillinger om markedsforhold, 2) skape, forbedre og evaluere ulike markedsføringstiltak og 3) overvåke og kontrollere markedsføringsprosessen. Det kan være undersøkelser om livsstil, holdninger og kjøpevaner i en målgruppe, eller analyser av en merkevares omdømme. Innhentingen kan foretas via telefon, Internett, post eller personlig intervju, eller ved hjelp av fokusgruppe, observasjonsmetode eller eksperiment. Det kan også være analyser av data i egne databaser eller annen tilgjengelig markedsinformasjon.

Faktaboks

Også kjent som
markedsanalyse markedsundersøkelse

Markedsforskning bygger på samfunnsvitenskapelige modeller og metoder og foretas gjerne av profesjonelle institutter som Ipsos, Nielsen Media Research eller TNS-Gallup.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg