Landingshjul
De kraftige landingshjulene på en Airbus A350 XWB.
Av /flickr.com.
Lisens: CC BY 2.0

Landingshjul, understell med hjul for luftfartøy. Landingshjulene sørger for at luftfartøy kan manøvrere på bakken.

Små fly har vanligvis fastmontert understell som ikke kan trekkes opp. Større fly benytter seg av opptrekkbare landingshjul, da understellet kan bli skadet i høyere lufthastigheter og det skaper ekstra friksjon med luften som øker drivstoffkostnadene. Det tekniske utstyret for å trekke opp hjulene koster både plass og vekt, slik at flyet utstyres der det er økonomisk forsvarlig.

Nesehjul

Små fly behøver ikke bevege nesehjulet for å svinge, her er det tilstrekkelig å benytte seg av differensialbremsing, det vil si bremsing på kun det ene hjulet vil svinge flyet. Noen små fly benytter metallstenger som dytter på nesehjulet når pedalene i cockpit beveges for å styre på bakken.

På større fly er nesehjulet svingbart, drevet av en hydraulisk servo. Når flyet står ved på oppstillingsplassengaten») er det satt inn en låsepinne i svingemekanismen for å frikoble den; nesehjulet kan svinges fritt og traktoren vil ikke bli påvirket av eventuell styring fra cockpit. Låsepinnen har et stort rødt flagg for å minne bakkepersonellet på å fjerne denne før flyet kan fortsette videre, ellers vil flyet være hindret i å svinge.

Bremser og dekk

Hovedhjulene er ofte lokalisert under midten og har doble sett med hjul. De er utstyrt med hydraulisk forsterkede bremser. Det kan være mange lag med bremseskiver. Større fly er utstyrt med hastighets-, temperatur- og dekktrykksmålere på hjulene. Det kan oppstå svært høye temperaturer under landinger, og spesielt avbrutte avganger. Ved avbrutte avganger må noen ganger flyet stå i ro til temperaturen på bremseskivene er redusert, før det kan fortsette taksing.

Noen ganger kan dekkene punktere under avgang, og dette vil på moderne fly gi en indikasjon i cockpit. Fly er designet for å kunne lande normalt med punkterte dekk.

Opptrekksmekanisme

Opptrekket foregår vanligst av hydrauliske systemer, som trekker hjulene opp i hjulbrønnen. I hjulbrønnen sitter det en sensor som føler når hjulene er i rett posisjon. I cockpiten gis en indikasjon når alle hjulene har kommet opp eller ned slik de skal, og er låst i rett posisjon.

Ved bortfall av hydraulisk trykk er systemet designet slik at hjulene skal automatisk foldes ut ved kommando. Dette gjøres enten ved hjelp av at gravitasjonen trekker hjulene ned eller at trykk skapes ved hjelp av fjærer, gass eller reservehydraulikk.

Noen større fly har dører som lukkes og beskytter hovedhjulene under flyving. Sjøfly kan ha opptrekksbare hjul for å kunne manøvrere på bakken.

Varslingsmekanismer

For at flygeren ikke skal glemme å sette ned understellet før landing, er de fleste fly med opptrekksbare hjul utstyrt med systemer som gir varsler i form av lyd og blinkende lamper. Varslene kan blant annet utløses dersom flygeren velger unormalt lavt motorpådrag eller om vingeklaffene er i landingsposisjon uten at hjulene er senket. Dette er typiske konfigurasjoner under en landingssituasjon.

Les mer i Store norske leksikon

Kommentarer

Kommentarer til artikkelen blir synlig for alle. Ikke skriv inn sensitive opplysninger, for eksempel helseopplysninger. Fagansvarlig eller redaktør svarer når de kan. Det kan ta tid før du får svar.

Du må være logget inn for å kommentere.

eller registrer deg