Lufthastighet, airspeed, et flys hastighet sammenlignet med den omgivende luft; i motsetning til bakkehastighet som er sammenlignet med bakken. Lufthastighet måles ofte i knop.

Informasjon om lufthastigheten er viktig siden den direkte påvirker flyets manøvreringsegenskaper. Flyging i medvind senker lufthastigheten og motvind øker den. Ved avgang foretrekkes motvind, da flyet raskere vil oppnå ønsket lufthastighet og kan komme seg opp fra rullebanen på et tidligere tidspunkt.

Lufthastigheten vises på et instrument i luftfartøyet som kalles for Airspeed Indicator (ASI, fra engelsk), fartsmåler. Verdiene kan være analogt eller digitalt representert. Fartsmåleren får informasjon fra pitotrøret. Dette instrumentet kan også ha markeringer for hastigheter flyet bør holde seg innenfor for å kunne manøvrere trygt. Andre markeringer kan være steilehastighet eller maksimum hastighet for å benytte vingeklaffer (flaps).

Lufthastighet kalles også for flyfart. Lufthastighet kan defineres avhengig av metoden for beregning:

Grunnen til at man i luftfart opererer med fire forskjellige lufthastigheter, er fordi fartsmåleren er kalibrert etter standardverdier definert i henhold til den internasjonale standardatmosfæren, ISA, forkortet fra det engelske begrepet International Standard Atmosphere. Ved alle forhold som avviker fra ISA vil fartsmåleren vise feil og må korrigeres. På enkle og mindre fly gjøres korrigeringen av flygeren selv. På mer kompliserte, moderne og større passasjerfly vil dette, sammen med informasjon om høyde og Mach nummer, gis av flyets ADC, forkortet for engelsk Air Data Computer. ADC er en elektronisk enhet som integrerer hastighet, temperatur og høyde.

IAS = Indikert lufthastighet slik den leses direkte av fartsmåleren.

Hastighet Formel
CAS IAS +/- instrument og posisjonsfeil (på måleinstrumentet)
EAS CAS +/- feil grunnet luftens kompressibilitet
TAS EAS +/- tetthetsfeil

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.