Flaps, betegnelse for vingeklaffer på fly, dvs. flater vanligvis festet i bakkant av vingenes indre seksjon og benyttet for å øke løftet ved lave hastigheter slik at steile- og landingshastighet avtar. Bruk av flaps vil også øke luftmotstanden og derved gi en brattere glidebane. Under start vil det økte løftet muliggjøre en brattere stigebane.

Flaps finnes i flere utforminger; den enkleste er en hengsling av vingens bakkant. For den såkalte splitt-flaps er bare undersiden av vingens bakkant hengslet slik at luftstrømmen over den faste oversiden er normal. Fowler-flaps er en spesiell type splitt-flaps som først beveger seg bakover for å øke vingearealet, deretter nedover for ytterligere å øke løftet. Ved fullt utslag sørger de nedoverrettede flatene også for mer luftmotstand i landingsøyeblikket. Spaltede («slotted») flaps gir et mellomrom til vingebakkanten for økt løft. Flere moderne fly er også utstyrt med forkant-flaps eller forkant-klaffer, som kan være av forskjellige typer, men som ved å øke luftstrømmen over hele vingens overside i lave hastigheter, forsinker virveldannelser (turbulens) og steiling. Såkalte Krüger-flaps er flater som ved hengsling foran svinges nedover fra undersiden av vingenes forkant, mens slats er «skall» av vingeforkanten som ved bevegelse frem–nedover skaper mellomrom (slots). Forkant-flaps kan være automatisk operert, men betjenes ofte av flygeren.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.