Flaps, betegnelse for vingeklaffer på fly, dvs. flater vanligvis festet i bakkant av vingenes indre seksjon og benyttet for å øke løftet ved lave hastigheter slik at steile- og landingshastighet avtar. Bruk av flaps vil også øke luftmotstanden og derved gi en brattere glidebane. Under start vil det økte løftet muliggjøre en brattere stigebane.

Flaps finnes i flere utforminger; den enkleste er en hengsling av vingens bakkant. For den såkalte splitt-flaps er bare undersiden av vingens bakkant hengslet slik at luftstrømmen over den faste oversiden er normal. Fowler-flaps er en spesiell type splitt-flaps som først beveger seg bakover for å øke vingearealet, deretter nedover for ytterligere å øke løftet. Ved fullt utslag sørger de nedoverrettede flatene også for mer luftmotstand i landingsøyeblikket. Spaltede («slotted») flaps gir et mellomrom til vingebakkanten for økt løft. Flere moderne fly er også utstyrt med forkant-flaps eller forkant-klaffer, som kan være av forskjellige typer, men som ved å øke luftstrømmen over hele vingens overside i lave hastigheter, forsinker virveldannelser (turbulens) og steiling. Såkalte Krüger-flaps er flater som ved hengsling foran svinges nedover fra undersiden av vingenes forkant, mens slats er «skall» av vingeforkanten som ved bevegelse frem–nedover skaper mellomrom (slots). Forkant-flaps kan være automatisk operert, men betjenes ofte av flygeren.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.