Kulde eller opplevelsen av kulde avhenger av temperaturvind og luftfuktighet. Denne opplevelsen kan tallfestes gjennom å bruke en såkalt følt temperatur.

For å unngå forfrysninger, er det viktig å være forberedt. Det er viktig at de som planlegger utendørsaktiviteter vinterstid tar hensyn til vindavkjølingen, slik at ingen utsettes for unødvendige påkjenninger ved lav temperatur/sterk vind. Gir et værvarsel sterk vind og lav temperatur må det varme klær til for å unngå frostskader.

Kroppen vår vil også vende seg til kulde. Folk som har levd lenge i et kaldt klima er som regel i stand til å motstå kulde bedre enn de som kommer fra varmere strøk.

  • Å oppholde seg i le for vinden reduserer forfrysningsfaren betydelig, men den vil aldri forsvinne. Selv i vindstille vær vil lav temperatur kunne gi forfrysninger.
  • For personer som må oppholde seg ute, f.eks. i jobbsammenheng, er det viktig å ta pauser innendørs for å gjenvinne varmen i kroppen.
  • Uteaktiviteter med barn, f.eks. skoleturer og utelek i barnehager, bør kortes ned i tid eller avlyses ved lav temperatur/vind.
  • Idrettsarrangementer utendørs bør utsettes eller avlyses, både av hensyn til deltakere og tilskuere.
  • Fysisk aktivitet, bevegelse, f.eks. å gå på ski, øker forbrenningen i kroppen og det produseres varme. Alder og fysisk form spiller her en rolle: Eldre personer og barn har ofte mindre muskelmasse, slik at det produseres mindre varme. Solskinn, selv på en kald vinterdag, kan også tilføre kroppen varme.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål om eller kommentarer til artikkelen?

Kommentaren din vil bli publisert under artikkelen, og fagansvarlig eller redaktør vil svare når de har mulighet.

Du må være logget inn for å kommentere.