Klient/tjener-teknologi, prinsipp for å oppnå mer effektive nettverkssystemer ved å fordele arbeidet mellom applikasjoner (programvare) på brukernes lokale arbeidsstasjoner (PC-er) og en sentral vertsmaskin. Den lokale programvaren kalles klient, mens programmet på sentralmaskinen, som vanligvis betjener et større antall klienter, kalles tjener (eng. server). Klient/tjener-prinsippet ligger til grunn for nyere Internett-teknologi. Elektronisk post krever for eksempel en lokal klient på PC-en og et eget serverprogram på tjenersiden. Store bedriftssystemer og forretningssystemer krever gjerne en spesiell klient på PC-en for å gi brukeren tilgang til sentrale tjenester og data.

Klient/tjener-teknologien kom i bruk da PC-er overtok for “dumme” terminaler på sluttbrukersiden. Terminalene kunne bare sende og motta tegn, mens PC-er kan kjøre egne programmer. Fordelen med prinsippet er at serverne avlastes for oppgaver som PC-ene kan ta seg av, og at man kan legge funksjonalitet inn i klienten som tilpasser den til brukerens rolle i systemet, for eksempel leder, regnskapsfører, innkjøper og så videre. Ulempene er blant annet at den lokale klienten stadig må holdes à jour med sentrale oppdateringer av systemet, og at det ofte er lite hensiktsmessig å kreve at brukere må installere lokal programvare for å få tilgang til sentrale tjenester.

Internett-teknologi løser disse ulempene ved at de sentrale tjenestene kanaliseres gjennom egne applikasjonsservere som fremstiller tjenestene i et format som gjør dem tilgjengelige fra alminnelige nettlesere, ofte med hjelp fra sentralt kontrollerte tillegg (plug-in) eller små Java-applikasjoner (applet). Nettleseren kan da håndtere alt som har med sending av kommandoer og grensesnitt. I visse tilfeller trenger ikke brukeren PC, men kan nøye seg med en PDA eller en avansert mobiltelefon. På den måten får man en fler-lags klient/tjener-arkitektur, med klient, applikasjonstjener og ett eller flere bakenforliggende systemer med grunnleggende tjenester, applikasjoner, databaser og så videre.

Foreslå endringer i tekst

Foreslå bilder til artikkelen

Kommentarer

Har du spørsmål til artikkelen? Skriv her, så får du svar fra fagansvarlig eller redaktør.

Du må være logget inn for å kommentere.